Det har gått sju år sedan Lucas Simonsson gjorde entré på sociala medier på allvar. Nu har han flera hundra tusen följare på sina egna plattformar och har gjort succé i trion JLC.
Det har gått sju år sedan Lucas Simonsson gjorde entré på sociala medier på allvar. Nu har han flera hundra tusen följare på sina egna plattformar och har gjort succé i trion JLC. Bild: Anna Mattisson

Lucas Simonsson är mäktigast på Instagram

När Medieakademin rankade Sveriges mäktigaste på Instagram 2020 hamnade Lucas Simonsson, från Krokslätt, överst på pallen. Mölndals-Posten har träffat honom för ett snack om livet, följarna och hur det är att vara så stor på nätet.

ANNONS
|

– Jag har alltid varit en liten pajas, alltid haft behov av att få folk att skratta. Kanske som Chandler i Vänner som måste skämta när han blir nervös. Från början tror jag det var osäkerhet, om det blev lite stelt försökte jag skämta bort det. Eller jag vet inte. Det är kul att skratta tänker jag.

Och Lucas Simonsson är bra på det – att få folk att skratta. Han lever på sin humor och verkar slå an precis rätt ton. Just nu har han nästan 900 000 följare på Instagram och över en halv miljon likes på Facebook. Han är med i humortrion JLC som har fler än 680 000 Youtube-prenumeranter. JLC har dessutom rankats som mäktigast på sociala medier 2020 i Maktbarometern. Lucas Simonsson själv korades till mäktigast på Instagram.

ANNONS

Det är lätt att bli nyfiken på hur allt gått till. Så låt oss börja med en sjuårig Lucas Simonsson som hittar föräldrarnas videokamera och börjar leka lite. Han spolar fram och tillbaka i bandet och testar att klippa. Spelar in roliga grejer och skickar till kompisar.

Snabbspolning till 2013, mängder av roliga klipp senare. Den nu 21-årige Lucas får syn på plattformen Vine och testar att lägga upp sina filmklipp där.

– Det var inget seriöst från början. Det skulle underhålla mig och kompisarna bara. Men när jag la upp klipp på Vine var det fler än bara mina kompisar som kollade. Det gick jäkligt fort att komma upp till 10 000 följare, det tog bara någon vecka. Inom ett år hade jag 70 000 följare, säger Lucas Simonsson.

Flyttade till Krokslätt

Efter det låter det lite som en saga. Lucas Simonsson och hans flickvän flyttar till Krokslätt 2014 för att plugga i Göteborg, han byter plattform till Facebook och får 120 000 följare på några veckor. Sedan hör skivbolaget Sony av sig och frågar om han vill spela in en låt.

– Jag tror att ett skivbolag knackar på hos alla som blivit något inom sociala medier och säger ”Du borde göra en komisk låt”. För mig handlade det om pengar, avslöjar Lucas Simonsson och berättar att han ångrade beslutet efteråt.

– Jag ville egentligen inte göra det, det var inte så mycket hjärta i det.

Att han ändå tackade ja ledde till ett gig i Norrköping där han träffade Jonas Fagerström och Carl Déman, som också gjorde sketcher på nätet och gett ut musik på skivbolaget.

– Vi sa att vi borde spela in något ihop någon gång, men det kändes lite stelt och jag tänkte att det är inte en chans att det här kommer att funka. Vi är fruktansvärt olika, säger Lucas Simonsson.

Kör utan manus

Men sommaren 2016 testade de att göra en sketch ihop ändå. Och så var trion JLC född. Nu träffas de i sin studio i Göteborg fem dagar i veckan. Spelar in humoristiska sketcher, utmaningar, tester, pranks och allt möjligt de kan komma på.

Sketcherna går väldigt fort.

– Det är nog femminutersidéer. Så testar vi och publicerar. Vi skriver inte manus, vi bara kör. Ibland känns det som att ”åh jävlar, det här blev lite för sjukt”, men de klippen går oftast bäst, säger Lucas Simonsson.

Mycket av det som läggs ut utgår från trions vardag och privatliv. Men att vara så öppen med allt stör inte Lucas Simonsson.

– Vi har verkligen blottat allt, för folk känns det som att de känner oss. Vi har gett bort så mycket av oss själva att jag inte skäms för någonting längre. Jag tänker inte ”det här kanske är för privat”. Vi har valt att leva såhär, säger han.

Lucas Simonsson och hans flickvän bor i Mölndal igen – efter några år i Göteborg köpte de lägenhet i Krokslätt. Och experimenterandet med plattformar växer. Förutom att jobba mot Instagram, Youtube och andra sociala medier har JLC också gjort musik, som sommarplågan Sommar sommar sol som kom ut 2017 och har över 21 miljoner lyssningar på Spotify.

Sprider glädje

I december 2020 släpptes komediserien Pappas pojkar där JLC har tre av de fyra huvudrollerna och spelar kollektivkompisar gör sitt bästa för att slippa växa upp. För Lucas var serien en rejäl skillnad mot de sketcher han och JLC spelat in själva.

– Vårt är så överdrivet, det är inte riktigt skådespeleri. I Pappas pojkar är det mer riktiga personer och karaktärer, säger han och berättar entusiastiskt hur roligt han tycker det är att vara skådespelare.

Att han provat på så många olika saker i livet ser han som ett flöde.

– Man kan ha kul på många sätt, allt leder vidare. Det handlar om att testa sig fram och våga chansa lite.

Och han trivs, framför allt med det som är hans och JLC:s grund. Att skapa klipp för sociala medier och sända podd är det bästa arbete Lucas Simonsson kan tänka sig.

– Jag tror att när jag började kunde jag inte ha större hjärta för det. Det var det roligaste jag visste. Omställningen kom när jag började tjäna pengar och det blev något jag skulle leva på. Men jag blir fortfarande lycklig av att jobba med det. Känner man att det inte är roligt får man göra det roligt. Annars tappar man greppet om det, säger han och funderar över vad det är som gör att han trivs så bra med jobbet.

– Jag tror det är en kombination av att nå så många och att göra andra glada. Det ger en kick när folk hör av sig. Vi gör kul, galna grejer och får så fin respons av följarna. Det är jävligt viktigt att få bekräftelse för att fortsätta, säger han.

Fem miljoner

Glädjen han sprider betalar sig också i pengar. Förra året hade Lucas Simonsson en omsättning på över fem miljoner kronor. Året innan över fyra miljoner. Slantar trillar in genom reklam, men framför allt när företag hör av sig och vill att han eller JLC ska marknadsföra en produkt. Det handlar om allt från läsk och snabbmat till möbler och tågresor.

– De vill att vi ska säga det här och det här och länka. Det är så de flesta gör, säger han.

Trots att Lucas Simonsson har så många följare gillar han inte ordet influencer.

– Det låter som att man tror sig så djävligt, säger han och menar att han inte ser sig som förmer.

Samtidigt vet han om att han sitter på en maktposition. Det handlar inte bara om att ha så många följare att han kan jobba heltid med sociala medier. Hans fans bryr sig också om vad han gör och säger. Det senare är ett faktum som Lucas Simonsson tänkt en del på, men helst inte vill påverkas så mycket av. I avsnitt har JLC pratat om till exempel machokultur och spelmissbruk, men den sortens tunga ämnen hör inte till vanligheterna.

– Man kan få en tankeställare: ”När ska jag använda kanalerna för en bra sak?” Att sprida humor är bra, men man kan ju vara med i Musikhjälpen eller prata om rätt saker i podden till exempel... Klart det påverkar att nå så många, man måste vara en bra förebild. Men vi vill känna att vi fortfarande är oss själva, säger han och menar att det är humorn, att underhålla, som är det viktiga.

ANNONS