Seniorkorten har varit en omdebatterad fråga.
Seniorkorten har varit en omdebatterad fråga. Bild: Elvira Linderot

Besked om seniorkort dröjer

Tidsplanen för - om och när - ett nytt subventionerat resekort för Mölndals 65-plussare kan återinföras fortsätter att dra ut på tiden. Pucken ligger just nu hos Västtrafik.

ANNONS
|

– Vi har lämnat in ett förslag som innebär fria resor för alla över 65 år inom Mölndal, Göteborg, Partille och Öckerö, de fyra kommuner som ingår i Västtrafiks nya zon A. Detta under lågtrafik, precis som i de övriga kommunerna, men mot en viss administrativ kostnad från Mölndals sida, säger Tobias Johansson, kollektivsamordnare i Mölndals stad.

– Men eftersom en sådan lösning inte finns i Västtrafiks nuvarande reseutbud ska de först ta ställning till om det är något de över huvud taget vill utöka sitt sortiment med. Sedan ska ett politiskt beslut först tas av Västtrafik innan det kan klubbas även av Mölndals politiker, förklarar han vidare.

ANNONS

Tidsplanen för om och när det föreslagna subventionerade seniorkortet ska kunna tas i bruk ser därför ut att skjutas ytterligare på framtiden.

– Jag tror inte att man kan räkna med att det kommer ett beslut förrän tidigast under andra halvåret 2021, säger Tobias Johansson.

Många turer

Turerna har varit många och kritiken hård sedan den blågröna majoriteten i Mölndals stad vid årsskiftet höjde åldersgränsen för fria resor för Mölndals äldre. Sedan dess har bara invånare över 75 år kunna nyttjat möjligheten.

I somras öppnade dock kommunstyrelsens ordförande Kristian Vramsten (M) för att återinföra möjligheten till en subventionerad variant av seniorkorten för alla över 65 år.

Kristian Vramsten säger dock fortsatt nej till helt fria resor, enligt tidigare modell.

– Det handlar i grund och botten om hur vi ansvarsfullt hanterar gemensamma skattemedel. Vi inom den blågröna majoriteten menar därför också att det är bättre att ta lite betalt av de som faktiskt har för avsikt att hämta ut och använda korten än att dela ut gratis kort till alla.

"Max tusen kronor"

– Ekonomiskt handlar det inte heller om stora summor vi föreslår. Ett nytt seniorårskort för zon A i lågtrafik kan uppskattas komma att kosta max tusen kronor, säger Kristian Vramsten.

– Enligt Västtrafiks nya prismodell för zon A kostar ett årskort 7 950 kronor. Med en egenavgift på max 50 procent skulle ett seniorsårskort i lågtrafik kosta max 500 kronor per år, vilket motsvarar något mer än sex procent av en verklig årskostnad för zon A, fortsätter han.

Kristian Vramsten hoppas därför att förslaget ska få grönt ljus och att man även inom de kommuner som ingår i Västtrafiks zon A ska kunna enas om en gemensam lösning, som är lika för alla.

– Vår fasta ambition är i alla fall att försöka sjösätta det här till senast årsskiftet 2021/22.

ANNONS