Förslaget som insändaren Sten G Gustavsson anser skulle vara en bättre sträckning för den tillfälliga busslinjen 751X i östra Mölndal.
Förslaget som insändaren Sten G Gustavsson anser skulle vara en bättre sträckning för den tillfälliga busslinjen 751X i östra Mölndal. Bild: Sten G Gustavsson

Vill se en annan sträckning för tillfälliga bussen 751X i östra Mölndal

Vägen som de tillfälliga busslinjen 751X kör är ett feltänk anser Ryetbon Sten G Gustavsson.

ANNONS
|

I en artikel i Mölndals-Posten 25 juli togs kommunens misslyckande med ersättningsbussen för 751 upp. Forsebron nere vid Gamla torget har bokstavligen ryckts undan framför fötterna på Ryetborna och ersättningsbussen går bara dagtid, inte kvällar och inte på lördagar och söndagar.

Detta skapar naturligtvis problem och förhöjda resekostnader för de boende eftersom alternativet är taxi. Projektledaren Mattias Andersson säger att vi ska vara glada att vi har fått någon ersättningsbuss över huvud taget, eftersom kommunen valde mellan detta eller ingen buss alls. Kostnaderna för den befintliga ersättningsbussen uppgår till 4 miljoner, enligt Andersson.

Därför kräver vi drabbade att Mattias specificerar kostnaderna så detaljerat och förståeligt som möjligt. Klarar han inte av det själv får han be sina chefer om hjälp, men upp med siffrorna på bordet så fort som möjligt!

ANNONS

Säkrare och bättre dragning

Enligt Mattias Andersson skulle en heltäckande ersättningsbuss kosta 8 miljoner. Som medborgare i Mölndal använder vi nu rätten att få veta hur dessa utgifter förvaltas. Vi har en mycket säkrare och bättre linjedragning för 751X än den kommunen hittat på.

Nu går bussen genom Kvarnbyns svårframkomliga kullerstensgator, får ta till en P-plats vid Hembygdsmuseet för att kunna svänga och med all kraft ta sig uppför den brantaste backen (Åldermansgatan) upp till Brunnsgatan. Det är som gjort för problem.

”Vi ser möjligheterna”

Hur ska bussen komma upp för Åldermansgatan när det snöat till exempel och vilket oljud kommer det inte att bli för husägarna runt denna gata när den dieseldrivna bussen ska gasa på för att komma upp?

Vi vill att bussen istället (se karta) svänger av från Pixbovägen till Kyrkogårdsgatan-Rygatan och har Svanegatan som ändhållplats och starthållplats samt påstigningsplats. Sen kör bussen runt via Brunnsgatan, Klevgatan och tillbaka igen.

Vi som bor här ser möjligheterna, inte de som aldrig varit här och med hjälp av karta utan nivåer och linjal försökt komma på en lösning. Så lyssna på oss medborgare!

Sten G Gustavsson

LÄS MER:Insändare seniorkort

LÄS MER:Partierna borde prata om sin egen politik, inte andras

LÄS MER:Flytta på mannen som misshandlar i stället för på kvinnan som blir slagen

ANNONS