M29:an kommer att rulla på gatorna ett tag till.
M29:an kommer att rulla på gatorna ett tag till. Bild: Elisabeth Alvenby

Äldsta spårvagnarna skickas på renovering

Den äldsta spårvagnsmodellen M29 ska fortsätta rulla fram till år 2026. För att hålla måttet ska majoriteten av vagnarna skickas på underhåll i Västerås.
– Vagnarna är säkra men vi gör det större underhållet för att säkra upp att de ska vara det i fyra år till, säger Julia Forsberg, kommunikatör på Göteborgs spårvägar.

ANNONS
|

Förra året plockades spårvagnarna M28 bort då de ansågs vara för farliga att använda. De 48 vagnarna hade omfattande problem med rost och underkändes i kontrollerna.

Nästa vagn att pensioneras är modellen M29, men det kommer dröja till år 2026. Då ska de ersättas med den senaste modellen, den nya M34.

– År 2026 ska leveransen av M34 vara klar. Vi får fortfarande leverans på M33 som ska ersätta M28. Nu har 25 av 40 vagnar kommit till Göteborg, leveransen där väntas vara klar till sommaren 2023, säger Julia Forsberg, kommunikatör på Göteborgs spårvägar.

För att vagnarna ska kunna hålla tillräckligt länge kommer majoriteten av dem att skickas till tågskadecenter i Västerås. Det handlar till en början om 20 vagnar och den första ska skickas i oktober.

ANNONS

– Vagnarna är säkra men vi gör det större underhållet för att säkra upp att de ska vara det i fyra år till. De genomgår ju kontroller hela tiden, det är alltid säkra när de sätts ut i trafik men nu ser vi till att de ska fortsätta hålla den höga kvalitén.

Några vagnar skrotas i vinter

Ett par av vagnarna har – eller ska – kasseras redan i år.

– Av alla vagnar som är från 60–70-talet har vi så klart några som redan skrotats för längesen. Av de vi har kvar är det fem vagnar som bedöms som olämpliga att investera i. Tre av dem är kvar och de anses vara trafiksäkra men kommer tas ur trafik i vinter. Det anses bättre att ta reservdelar av dem än att reparera. Det är vagnar som varit med i krockar och fått lagningar.

Exakt hur det kommer påverka trafiken kan inte Göteborgs spårvägar svara på, men vagnarna kommer att skickas en åt gången och underhållet ska ske löpande under tolv månader.

Det kommer också ske visst underhåll i verkstaden i Majornadepån i Göteborg. Där kan man ta hand om problem som rör el- och luftsystem.

Spårvagnsmodellen M29 byggdes mellan 1969 och 1972 i Örnsköldsvik och har därmed funnits i staden i omkring 50 år.

LÄS MER:Teater Glädje har gjort Mölndals officiella låt – se videon här

LÄS MER:Miljardföretag flyttar in på Brogatan – tar över efter Cinco

LÄS MER:Kvinna utsatt för stöldförsök på Mölndals station – mitt under sändning på Instagram

ANNONS