Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

Här är en av Mölndals stadsmuseums populäraste prylar – en dinoblå Puch Dakota

Den blå Puch Dakotan är ett av de mest omtyckta föremålen i Öppna magasinet på Mölndals stadsmuseum. Nästan varje dag hör vi glädjerop och små anekdoter omkring den. Allt från småbarn som provsitter mopeden till mor- och farföräldrar som med nostalgi i rösten berättar historier kring den.

Puch Dakotan var vanlig på skolgårdarna i Mölndal, Kållered och Lindome.

Puch Dakota tillverkades av bil- och cykeltillverkaren Puch. År 1965 började de även att tillverka mopeder. De flesta av Puchs mopeder i Sverige fick bära namnet från amerikanska delstater som till exempel Dakota.

LÄS MER: Theodor Nilsson var toppolitiker för 100 år sedan – nådde ända till riksdagen

Modellen Puch Dakota var den mest sålda mopeden i Sverige i slutet av 1960-talet och början av 1970-talet. Den slog ut sex andra mopeder i testet "Årets hårdaste mopedtest", gjort av tidningen Teknikens Värld 1972.

Många har minnen

Skillnaden jämfört med andra mopeder såsom till exempel DKW Special och Crescent Compact är att Puch Dakotan först och främst liknar en motorcykel mer än en moped och att dess motor var fläktkyld. Tillverkningen av dessa mopeder avslutades år 1982. Dakotan tillverkades i flera färger, men de som blev mest populära var den vallmoröda och den dinoblå modellen.

LÄS MER: 50 år efter sammanslagningen av kommunerna: Så gick Kållereds sista beslut

Det är många som har minnen till dessa mopedmodeller. Antingen skulle man ha en röd eller blå Puch Dakota!

Den vallmoröda Puch Dakotan tillverkades mellan åren 1967 och 1970. Denna modell hade fendrar på bakskärmen och den gamla typen av bakre stötdämpare. Men den var också utrustad med en V3-motor. Det nya med denna motor var att den kickades igång bakåt och växelpedalaxeln gick in i motorblockets sida.

Historien bakom dinoblå

Den dinoblå Puch Dakotan räknas lite som en klassiker. Den började inte tillverkas förrän år 1970, men blev snabbt en storsäljare som varade under hela 70-talet. Namnet dinoblå togs från Fiats sportbil Dino. Den nya mopedmodellen hade ett högre styre, gummibälgar på framgaffeln och friliggande förkromad spiralfjäder bak, det vill säga inga fendrar. Under det första året hade den också uppsvängt avgasrör.

LÄS MER: Alla ville vara med på De gamlas utfärd i Mölndal

Priset på den dinoblå Puch Dakotan var något högre än vad dess föregångare kostade. Även i våra dagar betingar Puch Dakota ett tämligen högt värde på begagnatmarknaden. En sökning på Blocket visar att utgångspriserna ligger i spannet 10 000–45 000 kronor.

Vad vill du läsa om?

Under vinjetten Arkiverat djupdyker vi i arkiven och hittar kända och okända guldkorn från Mölndal, Lindome, Kållered och Hällesåker. Arkiverat är ett samarbete mellan Mölndals-Posten och Mölndals hembygdsförening, Kållereds hembygdsförening, Föreningsarkivet, Lindome hembygdsgille samt Mölndals stadsmuseum. Vad vill du läsa om? Mejla oss och tipsa!

Ladda ner vår nyhetsapp

1. Sök på ”Mölndals-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.