Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

Historien om Mölndals Nedre – här gick de tyska krigstågen

Mölndal är tågstationen som bytt namn fler gånger än de flesta. Historien började för snart 130 år sen och innehåller både krigsdramatik och oändliga bilköer.

Järnvägsstationen Mölndals Nedre hette Mölndal när trafik kom igång på Göteborg – Hallands Järnväg (GHB) 1 september 1888. Invigningen av banan hade försenats eftersom järnvägsbanken vid Flabäck upprepade gånger rasade. Järnvägen mellan Göteborg och Varberg var den sista länken i Västkustbanan, men den införlivades relativt sent. Fram till banans invigning trafikerade den sista postdiligenslinjen i Sverige denna sträcka.

Stationshuset Mölndal

Järnvägsbygget startade 1886 och stationshuset började byggas våren 1887. Arkitekt var Hans Hedlund, som också ritade Kungsbacka station i samma stil. Stationen var byggd i tegel från Rögle i Skåne och bestod av en väntsal och en expedition i bottenplanet och tjänstebostäder i övervåningen. Norr om stationen fanns en väl synlig jordkällare. Godsmagasinet byggt i trä låg på andra sidan spåren.

Mölndals station blev Fässbergs station

Vid Boråsbanans tillkomst 1893 fick Mölndals station i stället heta Fässbergs station, samtidigt som stationen på Boråsbanan (senare Mölndals Övre) övertog namnet Mölndal

LÄS MER: Kontaktcenter ska bli ännu bättre

Enligt en matrikel från 1894 fanns det på Fässbergs station: en banvakt, ett kontorsbiträde, tre stationskarlar och en stationsinspektör vid namn Hampus Olof Norberg. En senare stins hette Knut Kuylenstjerna, som iklädd sin praktfulla uniform ingav respekt och kunde avvisa berusade ungdomar från tåget på väg till dansbanan i Kållered.

Staten köpte in GHB 1896 tillsammans med andra privatbanor på linjen till Helsingborg, varpå Västkustbanan bildades. Denna stambana blev lönsam för staten.

Namnändring till Mölndals Nedre

Det var åter dags 1925 för namnbyte, denna gång från Fässbergs station till Mölndals Nedre. Mölndal hade nu blivit stad, och det var förmodligen otidsenligt att stationen skulle ha det gamla sockennamnet.

Elektrifieringen av Västkustbanan blev klar 1936. Under andra världskriget gjorde tyska permittenttåg ibland uppehåll vid Mölndals Nedre. Under 1940- och 50-talen upplevde järnvägen en storhetstid. Lokaltrafiken ner till Varberg var omfattande, med långa tåg vid veckosluten, särskilt sommartid. På 1950-talet fanns planer på att flytta stationen, utöka spåren och dra ett stickspår till en storhamn i Frölunda, men så blev det inte.

LÄS MER: Stor hopptävling i Åby – hundratals hästar samlade

Stickspåret till Papyrus

Tågklareraren vid Mölndals Nedre skötte signalerna för bommarna vid Kvarnbygatan och Fredriksgatan. Järnvägsövergången på Kvarnbygatan vid Mölndalsbro medförde problem för biltrafiken. Bilköerna kunde bli långa och sträcka sig en bra bit upp på Kvarnbygatan, i väntan på att ett oändligt långt godståg skulle passera. Vid denna järnvägsövergång växlades vagnar in på stickspåret till Papyrus, vilket medförde att bommarna fick fällas ganska ofta. Dagligen transporterades papper från fabriken till olika delar av landet, liksom papper och kartong till Göteborgs hamn. Även råvaror till fabriken kom in via stickspåret. Papyrus järnvägstransporter var omfattande.

LÄS MER: Tre män åtalas för rånet mot bilfirman i Eklanda: ”Hade inga pengar till mat”

Rivning av det gamla stationshuset

Persontågen slutade göra uppehåll vid Mölndals Nedre 1972. De sista åren hade endast ett mindre lokalpersontåg trafikerat sträckan Göteborg – Malmö. SJ beslutade att lägga ner godshanteringen 1976 och ASG tog då över. Ett nytt stationshus byggdes ett bit från det gamla. Godshantering och tågklarering flyttade till de nya lokalerna 1977. Tågklarerarna försvann dock samma år efter automatisering.

Det gamla stationshuset på Mölndals Nedre revs i mars 1977. För många var det vemodigt att se det gamla vackra stationshuset försvinna. Nya E6:an byggdes. Växelspåren flyttades från västra till östra sidan av Västkustbanans huvudspår, där det gamla stationshuset legat.

En ny perrong byggdes under viadukten Mölndals Bro och när pendeltågen började gå 1992 stannade de där och så gjorde även fjärrtågen från år 2000.

Ladda ner vår nyhetsapp!

1. Sök på ”Mölndals-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.