Så blev Ikeas katalog en ikon för människor världen över

I över 50 år har det funnits ett Ikea i Kållered. Nu har det gamla huset stängts och ett nytt varuhus öppnat. Men redan 2020 gick en ikon i graven, nämligen Ikea-katalogen.

ANNONS

Häromveckan öppnade äntligen det nya Ikea-varuhuset i Kållered. Det nya varuhuset är nu det tredje största i Sverige efter Ikea-varuhusen vid Kungens kurva i Stockholm och Malmö. Sedan 1972 har det funnits ett Ikea i Kållered och det var byggt i samma stil som Ikea-varuhuset i Älmhult. Redan då var Ikea i Kållered ett av de två största Ikea-varuhusen i Sverige. Sedan invigningen 1972 har Ikea i Kållered byggts om ett flertal gånger, men de V-formade pelarna har alltid funnits kvar, om än inbyggda i fasaden (det gamla varuhuset).

Ingvar Kamprad – entreprenör sedan barnsben

Ingvar Kamprad (1926–2018) hade en harmonisk och lekfull uppväxt hemma på familjegården Elmtaryd i Älmhult, Småland. Redan som tioåring blev Ingvar en ung entreprenör och hans tankar upptogs alltmer av hur han kunde tjäna pengar. Han sålde tändsticksaskar, julkort, tidningar och pennor med mera till familj och grannar på bygden. Detta fortsatte även ända upp till gymnasiet, då han sålde småsaker till sina klasskamrater.

Vid 17 års ålder, sommaren 1943 startade Ingvar till slut egen firma: Ikea – Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd.

Registreringsavgiften för firman betalades av Ingvars pappa som examenspresent till sonen. Något som visade sig vara en mycket bra investering så småningom!

”Ikea-nytt” gavs ut första gången 1948

Ikea startade först som en postorderfirma. Våren 1948 gavs första numret av katalogen ”Ikea-nytt” ut, som i första hand vände sig till återförsäljare som ville köpa in pennor, klockor och nylonstrumpor till lågt pris. Ingvar Kamprad skrev alla texter i katalogen själv.

Den första Ikea-katalogen, som fokuserade på enbart möbler och heminredning, gavs ut hösten 1950. Detta fortsatte sedan i cirka 70 år framåt, en gång per år. Katalogen växte genom åren i upplaga och kom att bli en ikon för människor världen över. Den blev en högaktad heminredningsguide som speglade människors vardagsliv. Katalogen blev mycket viktig för Ikeas varumärke och identitet. När upplagan ökade som mest, trycktes katalogen i 220 miljoner exemplar, i 69 olika versioner, på 32 språk runt om i världen.

Sista katalogen i papper gavs ut hösten 2020, och en ikon gick i graven.

Vad vill du läsa om?

Under vinjetten Arkiverat djupdyker vi i arkiven och hittar kända och okända guldkorn från Mölndal, Lindome, Kållered och Hällesåker. Arkiverat är ett samarbete mellan Mölndals-Posten och Mölndals hembygdsförening, Kållereds hembygdsförening, Föreningsarkivet, Lindome hembygdsgille samt Mölndals stadsmuseum. Vad vill du läsa om? Mejla oss och tipsa!

LÄS MER:Här öppnar nya Ikea i Kållered

LÄS MER:Därför har det gamla Ikea-varuhuset i Kållered målats om

LÄS MER:Det gamla Ikea-varuhuset i Kållered står tomt – i väntan på nya beslut

LÄS MER:Folkrusning till Ikeas avskeds-rea: ”Det är som på Ullared”

ANNONS