Ökad responstid för ambulanser i Mölndal

Under de senaste tio åren har utryckningstiden för ambulanser ökat i Mölndal. Enligt Sahlgrenska universitetssjukhuset är utvecklingen allvarlig, och de jobbar med att stävja den.

ANNONS
|

Enligt statistik från SOS Alarm har utryckningstiden för ambulanser vid akutlarm ökat med två minuter i hela landet jämfört med tio år sedan. Siffror från 2021 visar att den då låg på 18 minuter i snitt över hela riket, medan samma mätning från 2011 visar cirka 16 minuter.

I Mölndal syns en liknande trend. 2021 låg responstiden på lite mer än 15 minuter, vilket är ungefär tre minuter mer jämfört med 2011.

– Tyvärr är utvecklingen så – det är en känd trend som vi ser i hela länet, säger Maria Taranger, områdeschef för område sex hos Sahlgrenska universitetssjukhuset, vilket bland annat omfattar ambulanssjukvården med Mölndal som upptagningsområde.

ANNONS

Allvarligt

Eftersom tidsförändringen kan se olika ut år för år, att den kanske ökar ett år men minskar ett annat, har Hjärt- och lungfonden gjort en sammanställning av den genomsnittliga ökningen per år i de flesta av Sveriges kommuner. För Mölndals del kan de konstatera att snittet ligger på en ökning med drygt 17 sekunder per år.

Enligt Maria Taranger finns det flera orsaker bakom trenden.

– Vi har fått fler uppdrag, vi har mycket ombyggnation på vägarna och patienterna som vi möter behöver mer komplex behandling. Sen har ambulansen blivit lite mer av en vårdgivare – vi försöker ringa in problemet mer och inte bara vara transport.

Hur ser ni på den här utvecklingen?

– Det är en utveckling som vi måste ta på allvar. Det kan inte fortsätta på det här sättet. Framför allt måste vi fortsätta och se över hur vi kan finnas tillgängliga för prio-1-uppdragen.

Jobbar aktivt

Prio-1-uppdragen är några av de mest akuta inom ambulanssjukvården. Där ingår bland annat hjärtstillestånd och vid sådana fall är varje sekund livsviktig. Enligt Maria Taranger har Sahlgrenska redan vidtagit flera åtgärder för att försöka minska utryckningstiderna.

– Vi jobbar med många olika saker. Bland annat handlar det om att vi måste vara duktiga på att sålla bland larmen – att vi lägger rätt prio, att vi inte lägger prio-1 på något som inte är prio-1, säger hon.

Ett tillvägagångssätt som hon nämner är så kallade bedömningsbilar. Till skillnad från en ambulans är dessa bemannade med en sköterska istället för två och skickas ut på de larm där det inte krävs en fullrustad ambulans. Tanken är att dessa ska frigöra resurser för de mer allvarliga utryckningarna.

”Bara att bita ihop”

Sett framåt menar Maria Taranger dock att de krävs mer arbete för att vända utvecklingen.

– Sannolikt hade utvecklingen sett värre ut om vi inte jobbat aktivt med det. Men det är bara att bita ihop och jobba vidare.

LÄS MER:Nu återinförs vård för svårt sjuka i hemmet: ”Efterlängtat”

LÄS MER:Nu har Forsåker vårdcentral öppnat – många kom till invigningen: ”Positivt intryck”

LÄS MER:Lena är fixare – hjälper Mölndals seniorer: ”En stor förmån”

ANNONS