Färdigrullat. Nu hamnar M28:an i spårvagnshimlen.
Färdigrullat. Nu hamnar M28:an i spårvagnshimlen. Bild: Christoffer Rutström

48 spårvagnar tas ur bruk – för alltid

På torsdagen skrevs spårvagnshistoria. Äldre vagnar, M28, tas ur trafik för gott efter omfattande problem med rost. Så sent som på torsdagen dömdes tio vagnar ut. Spårvagnsbristen påverkar trafiken ett helt år.

ANNONS
|

Det är samtliga 48 vagnar av modellen som rullar av för gott. Förändringen sker redan vid 17-tiden på torsdagen – mitt i rusningstrafiken.

Det var i samband med det planerade bytet mot nya vagnar som stora problem med rostskador upptäcktes. Vagnarna har kört på övertid under flera år men under senare tid har skicket på dem blivit allt sämre och situationen därmed akut.

– Jag beslutade då att genomföra omedelbar besiktning av samtliga spårvagnar av typen M28, säger Hans Nilsson, vd på Göteborgs Spårvägar i ett pressmeddelande.

Vid den första I besiktningsomgången blev 15 vagnar underkända av trafiksäkerhetsskäl och togs direkt ur trafik.

ANNONS

Så sent som på torsdagen underkändes ytterligare tio vagnar.

23 vagnar var kvar att besiktiga. Göteborgs Spårvägar ville inte ta ytterligare risker. Därför togs med kort varsel beslut om att pensionera modellen med en gång.

Den gamla M28:an har transporterat invånarna i ur och skur under 56 år.

Spårvagnsbytet innebär störningar i trafiken – ett år. Orsak: spårvagnsbrist.

Nya spårvagnar, modell M33 och M34 är på väg in. Första leveransen kommer under november därefter två nya vagnar per i månaden. Den nya modellen tar fler resenärer än två sammankopplade spårvagnar av M28. Totalt har Västtrafik köpt totalt in 80 vagnar av modellerna M33 och M34, den sen senare en längre version.

ANNONS