Anton från Mölndal är en stjärna på Tiktok – har 150 000 följare

När Balltorpsbon Anton Lindström, 17 år, började gymnasiet skapade han ett konto på appen Tiktok. Sedan gick allt väldigt fort. Ett år senare har han flera hundratusen visningar på sina videos och i dag närmar han sig svindlande 150 000 följare.
– Målet är egentligen att få folk att skratta, säger Anton Lindström.

ANNONS
|

Det var när Anton Lindström började på gymnasiet för snart två år sen som han på allvar fick upp ögonen för den sociala appen Tiktok, en plattform där användare kan skapa och dela korta videos och livesändningar.

Appen släpptes i september 2016 och har sedan dess vuxit sig stor i stora delar av världen och även i Sverige. Det var när populariteten tog fart på allvar efter sommaren 2019 som Anton Lindström valde att skapa sitt konto.

– Det var några stycken i min nya gymnasieklass som höll på med Tiktok och de hade fått lite följare. Då tänkte jag att det vore kul att testa, säger Anton Lindström.

ANNONS

LÄS MER:Lång väntan för att få en lägenhet – kötider på upp mot 12 år

”Jag tänkte att det var pinsamt”

I början var det mest bara en kul grej mellan kompisarna, han upplevde det lättare att få exponering på Tiktok än på andra sociala medier där han tidigare varit aktiv. Men sen förändrades något när Anton Lindström valde att lägga ut en video han först var tveksam till att publicera.

– Det tog emot eftersom jag tänkte det var pinsamt och att folk i klassen kunde retas. Men jag bestämde mig för att göra det ändå och sen flög det, säger Anton Lindström.

Och det med en hög hastighet. Han la ut videon i början av sommaren 2020 och efter det hittade allt fler till hans kanal, upp till 10 000 följare tillkom varje dag.

– Jag blev chockad, jag hade ju inte ens tänkt lägga upp den där videon. Jag kommer ihåg att jag jobbade då och att sommarlovet precis hade börjat. Det var nästan lite svårt att fatta, jag kunde lägga ut en video på morgonen och på kvällen hade jag nästan 250 000 visningar, sen fortsatte det så, säger Anton Lindström.

LÄS MER:Vommedalens förskola blev först med dansutmaningen

Hakar på konstiga trender

Innehållet på kanalen är främst tänkt att underhålla. Anton Lindström förklarar att det ofta handlar om att man följer olika trender som är aktuella. I sin första video som fick ett så stort genomslag hade han hakat på just en sådan trend.

– Det mesta på Tiktok är trender som går runt hela tiden, det kan vara jättekonstiga grejer men många gör sin twist på den och de videorna går bäst. Den jag hakade på handlade om att man skulle hålla upp en hand och ”ta ner ett finger om du har gjort det här”, så ska man räkna upp hur mycket man kan om något ämne. Då valde jag att köra på mitt favoritord yolo, säger Anton Lindström.

Och yolo, förkortningen för ”you only live once” är något som varit som en röd tråd under den första tiden av hans videoskapande, men med tiden har det utvecklats och inkluderat ännu mer.

– Det har ändrats rätt mycket faktiskt, jag började göra olika karaktärer som jag kallar för ”forre-mannen” och ”yolo-mannen”. Det har jag hållit kvar vid och folk kallar mig för det fortfarande, säger Anton Lindström.

LÄS MER:Lång väntan för att få en lägenhet – kötider på upp mot 12 år

Målet är att få folk att skratta

”Forre”, ett annat ord för dataspelet Fortnite är något som han tagit upp allt mer under den senaste tiden.

– Forre blev en grej som följde med lite på ett bananskal från den tiden då jag fastnade mycket för yolo. ”Forre-mannen” är ganska självgod och aggressiv och spelar såklart ganska mycket forre, säger Anton Lindström och skrattar, för humor är ändå kärnan i allt han gör, både för hans följare och sig själv.

– Målet är egentligen att få folk att skratta och det viktigaste är att jag fortsätter tycka att det är kul, säger Anton Lindström.

Det avspeglar sig också i hans inställning till sitt videoskapande. Han har ingen speciell dag då han lägger ut material utan går på lust och känsla. Innehållet utvecklas också med honom.

– Nu senast har jag börjat göra musik med en kompis som producerar. Då gör jag olika versioner av hans låtar och anspelar på till exempel Forre-mannen. Då lägger vi mer tid på det och kan redigera videos i flera timmar, säger Anton Lindström.

Annat innehåll, som de kortare klippen där han pratar menar han inte tar alls lika lång tid. Det gör också att Tiktok-kanalen inte tar allt för mycket tid från skolan och andra aktiviteter.

– Vissa videos tar längre tid än andra, men mina brukar vara klara på typ två minuter.

LÄS MER:Över 70 lag anmälda – nu ställs Mölndals ungdomscup in

Tjänar redan pengar på kanalen

I takt med att hans följarskala vuxit har också företagen börjat höra av sig för så kallade samarbeten. Några har Anton Lindström tackat ja till, andra inte.

– Jag tackar ja om det passar mitt innehåll, det ska vara roligt även om det också är reklam, säger han.

Tack vare detta kan han tjäna lite pengar på kanalen, men det rör sig inte om några stora summor än enligt Anton Lindström. Förutom samarbeten har han också släppt en mindre kollektion med kläder kopplade till hans kanal där mycket fokus ligger, precis som på kanalen, på uttrycket yolo.

– Det var egentligen tack vare yolo jag fick en karriär på Tiktok. Så jag försöker också uppmana folk att ta till sig av vad det faktiskt betyder, att inte bry sig om vad andra tycker. Folk begränsas i dag ganska mycket av andra vad man ska ha på sig till exempel, säger han.

LÄS MER:Cajsa, 23, tillverkar veganska hundprylar: ”Exploderat”

Blir igenkänd på stan

Förutom att kunna nå ut till många människor genom sin nya plattform har Anton Lindström också fått möjligheten att lära känna andra som håller på med samma sak i och med framgången. Han menar också att han blivit något av en kändis.

– Folk kan komma fram på stan och ropa mitt namn men jag blir bara glad. Det är kul när det kommer fram någon som vill ta en bild eller säga att jag är kung.

Men några planer på att ha kanalen som en slags framtida karriär är inte något han ser framför sig i dagsläget.

– Nej, men ska jag vara helt ärlig så har jag inte funderat jättemycket på att ha Tiktok som jobb utan jag ser det mer som ett fritidsintresse. Vi får se vad som händer, Anton Lindström.

ANNONS