Fredrik Hofflander välkomnar förslagen om mer spårväg i Mölndal.
Fredrik Hofflander välkomnar förslagen om mer spårväg i Mölndal.

Att älska spårvagnar är inte bara fånig nostalgi

Jag blev varm i hjärtat av herrarna som ritat på framtidens spårväg i Mölndal. Men jag hoppas också att beslutsfattarna lyssnar på dem – noga.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS

Okej, nu ska jag lägga in en stor fet reservation innan jag börjar den här texten på riktigt. Reservationen är den här: Ja, jag VET att man inte ska tänka enbart med hjärtat när man diskuterar stora samhällsfrågor. Stora samhällsfrågor som till exempel trafik och infrastruktur.

När jag nu slagit fast det vill jag bara skrika rakt ut: JAG ÄLSKAR SPÅRVAGNAR!

Det var länge sen en text i Mölndals-Posten gjorde mig så innerligt varm som Martin Björklunds reportage om herrarna i Spårvägsutvecklingsgruppen. Gruppen är en underavdelning inom den klassiska sammanslutningen Ringlinien, ni vet gänget som bland mycket annat kör museispårvagnarna i Göteborg.

ANNONS

Inte bara blindtarm

Spårvägsutvecklingsgruppen – jag gillar särskilt att de inte väjer för ett långt och krångligt namn – har funderat, ritat linjekartor, räknat och funderat lite till. Och till slut kommit fram till ett komplett koncept för hur Mölndal kan bli en spårvagnsstad på riktigt. Inte bara, som i dag, en liten blindtarm i ett nästan helgöteborgskt trafiksystem.

Har ni inte redan läst texten så innehåller konceptet nya spår som smiter upp från centrala Mölndal till Bifrost och Pedagogen park, anslutningar från Mölndals bro vidare till Åbro och Åby – och inte minst seriösa förslag om linjer som dras ända till Eklanda och vidare mot Frölunda.

Det låter helt fantastiskt

För mig låter allt detta helt fantastiskt.

För mig är spårvagnarna inte bara en skramlande nostalgisk rest från svunna tider.

Rätt använda är de ett fantastiskt transportmedel. Kultiverade, hyfsat vädersäkra (ja, buss 751, jag pratar med dig!), inte så känsliga för köer (ni som åker buss 25 i rusningstid vet vad jag snackar om). Inte minst är de en symbol för att vi lever och verkar i en stad med en egen skarp profil, inte bara en ort vilken som helst.

Tänk er, Eklandabor, den dagen ni kan åka nattvagnen direkt hem från en blöt kväll på Avenyn. Och tänk er, Åbroentreprenörer och Gocomänniskor, när ni kan skriva i era rekryteringsannonser att linje 14 stannar direkt utanför entrén.

Bussar är ospännande

Visst, jag vet att ett gäng framåtlutade trafikingenjörer kommer att slå mig i huvudet med metrobussar och citybussar och Gud vet allt. Bussar som går på egna stråk OVANFÖR motorvägarna och som har wifi och säkert också säten med massagefunktion.

Det är förstås toppen. Men också otroligt ospännande. Jag ställer mig med glädje på spårvägsherrarnas sida och tar fajten, alla dagar i veckan. Och nej, vid närmare eftertanke tänker jag nog faktiskt inte BARA med hjärtat.

LÄS MER:Lars Riccius körde till alla hållplatser trots avrådan: ”Vill inte att resenärerna ska stå och vänta”

LÄS MER:Bristande snöröjning bakom inställda bussturer

LÄS MER:Därför dröjer skyltarna på spårvagnarna ytterligare

Ladda ner vår nyhetsapp

1. Sök på ”Mölndals-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.

ANNONS