Dubbelvaccinerade Camilla Moestedt begärde ut sitt vaccinationsbevis inför julfesten men upptäckte då att hon endast registrerats för en dos. Orsaken: Ett systemfel hos Närhälsan i Lindome.
Dubbelvaccinerade Camilla Moestedt begärde ut sitt vaccinationsbevis inför julfesten men upptäckte då att hon endast registrerats för en dos. Orsaken: Ett systemfel hos Närhälsan i Lindome. Bild: Privat

Camillas vaccinationsbevis var felaktigt – på grund av bugg i systemet

Flera personer som vaccinerat sig på vårdcentralen i Lindome kan ha fått felaktiga vaccinationsbevis. När den dubbelvaccinerade Lindomebon Camilla Moestedt beställde ut sitt bevis blev hon förvånad.
– När jag tittade på det så stod det att jag hade fått en dos och inte två, säger hon.

ANNONS
|

Från den 1 december är det krav på covidpass, eller vaccinationsbevis, för att få närvara vid inomhusevenemang med fler än 100 deltagare.

Camilla Moestedt, som bor i Lindome, tog sin andra dos vaccin på Närhälsan i Lindome den 21 augusti och har sedan dess inte haft någon anledning att begära ut sitt vaccinationsbevis – fram tills under onsdagen då hon blev varse att ett sådant bevis krävs för att gå på arbetsgivarens julfest.

– Efter första dosen fick jag en länk där jag kunde ladda ner mitt vaccinationsbevis, det gjorde jag inte för att det inte spelade någon roll då, säger hon.

ANNONS

Men nu vankas det alltså julfest och Camilla hämtade sitt bevis men la då märke till att det inte stämde.

– När jag tittade på det så stod det att jag hade fått en dos och inte två. Då försökte jag ladda ner det på nytt. Men det stod fortfarande en dos.

Svaret: ”Det får man kolla upp själv”

Camilla hörde av sig till flera olika instanser och blev till slut uppringd av Närhälsan. Hon fick då reda på orsaken till att hennes bevis saknade dos två.

– De sa att ingen som tagit vaccinet på vårdcentralen den 21 augusti har blivit registrerad på grund av en bugg i systemet.

Hon fick veta att hennes bevis skulle rättas till och att det skulle uppdateras inom 24 timmar.

– Jag frågade om de skulle informera andra som kan ha drabbats av samma sak som jag men fick då var svaret: ”Nej, det får man kolla upp själv, man får ringa hit”, säger Camilla och fortsätter:

– Det tycker jag är konstigt. Många kanske laddar ner det men inte tittar så noga. Visst är det allas ansvar men jag tycker det är oansvarigt att inte kontakta folk. Det är ändå tre månader sen det här felet uppdagades, de vet ju uppenbarligen att problemet finns.

Vårdcentralchefen: ”Står mellan att vaccinera eller kontrollera”

Inger Albertsson är chef för Närhälsans vårdcentral i Lindome. Hon känner till problematiken som rör de som vaccinerade sig hos dem den 21 augusti.

– Vi hade en dag då hela systemet låg nere och då gick det inte att registrera in de som fick sin dos, säger hon.

Inger Albertsson, verksamhetschef på Lindome vårdcentral.
Inger Albertsson, verksamhetschef på Lindome vårdcentral. Bild: Karina Hansson

Hur många rör det sig om?

– Det vet vi inte riktigt. Vi vaccinerar mellan 400-600 personer i veckan och av alla dem kanske det rör sig om 50 personer som inte registrerats. Vi vet inte vilka systemet har loggat ut eller inte. Det enda sättet att veta är att ringa upp de här 600 personerna.

Varför har ni inte gjort det?

– Vi har löst det så att de runt 50 personer som det rör sig om har fått höra av sig om det upptäcker fel. Då löser vi det på fem minuter. Jag vet inte ens om det är 50, det kan vara 20 eller kanske 60. Det är i alla fall väldigt få av de 600 som vi vaccinerade den veckan som har råkat ut för detta. Alternativet skulle vara att vi satt och ringde upp 600 i stället för att vaccinera 600 till.

– Det är så vi har löst det, annars får vi minska vaccinationen för att sätta sköterskor för att ringa upp och höra. Så jag vet inte riktigt vilken arbetspolicy vi ska ha där, om vi ska försöka vaccinera så många som möjligt och att de här fåtalet personer hör av sig eller … ja, det är svårt.

Men ni har haft kännedom om detta i tre månader, borde det inte ha gått att höra av sig till de som var i riskzonen för att ha fått ett felaktigt bevis?

– Det gick ut information om systemfelet. Alla har varit nöjda hittills, det är första gången jag hör något om det. Jag har fantastiska medarbetare. De jobbar helgdagar och kvällar för att få ut vaccinet. De har gjort sitt yttersta men det står mellan att vaccinera eller kontrollera.

Nu när vaccinbevisen är mer relevanta, går det inte att kolla upp vilka som kan ha drabbats?

– Det går inte att kolla upp, det finns inte en chans. Det enda sättet är att ringa alla. Vi vet bara att det är ett datum. Vi får väga det ena mot det andra, vi är jättetacksamma mot de som hör av sig.

Men är det verkligen sjuksköterskor som ska sitta och ringa den typen av samtal, borde inte en kommunikationsavdelning kunna hantera det i stället?

– Helt riktigt, jag kan inte säga någonting om det. Jag vet bara att folk varit väldigt nöjda så här långt och det är ledsamt att en person har blivit drabbad. Jag vill skicka med en uppmaning till alla att kolla sina bevis i god tid, särskilt om man ska ut och resa. Är det något fel så löser vi det direkt.

Ladda ner vår nyhetsapp!

1. Sök på ”Mölndals-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.

ANNONS