Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Omkring tusen av Ikeas 10 000 varor i det ordinarie sortimentet fattas. Bild: Jenny Ingemarsson
Omkring tusen av Ikeas 10 000 varor i det ordinarie sortimentet fattas. Bild: Jenny Ingemarsson

Därför är det fortsatt tomma hål i Ikeas hyllor

Ikea har fortsatt stora leveransproblem och mängder med varor som saknas i varuhusen.
– Just nu klarar vi inte av att fullt ut leva upp till våra egna krav och förväntningar, säger Mikael Redin, ansvarig för tillgänglighetsfrågor på Ikea Sverige.

Ikea har i likhet med en lång rad svenska storföretag drabbats av stora leveransproblem sedan sommaren, till följd av covid-19.

Det är därför delar av Ikeas sortiment saknas ute i varuhusen och hyllor gapar tomma.

LÄS MER: Öppningen av Ikea i Kållered skjuts upp – på obestämd tid

– Den globala pandemin har skapat en obalans på hela världsmarknaden vad gäller produktion, råvaror och globala transporter. Detta har drabbat många olika företag, och som globalt varumärke med leverantörer och varuhus över hela världen har detta även påverkat även oss. Just nu klarar vi inte av att fullt ut leva upp till våra egna krav och förväntningar. Vi har ungefär 90 procent av vårt sortiment tillgängligt och hoppas givetvis att detta kommer att öka när situationen förbättras under de kommande veckorna och månaderna, säger Mikael Redin.

Ikea försöker rädda julen

Men leveransproblemen för Ikeas stora globala nätverk med leverantörer och varuhus löses inte i en handvändning. Ikea har köpt egna containrar och hyrt in extra fartyg för att klara styra upp bristerna.

Mikael Redin, ansvarig för tillgänglighetsfrågor på IKEA Sverige. Bild:Ikea
Mikael Redin, ansvarig för tillgänglighetsfrågor på IKEA Sverige. Bild:Ikea

– Vi har gjort allt vi kan för att förbättra läget. Framför allt har det handlat om att arbeta nära våra leverantörer för att tillsammans hitta lösningar. Utöver det lägger vi extra kraft på att se till att de produkter vi vet att våra kunder vill ha ska finnas inne – som julsortimentet nu till jul, säger Mikael Redin.

Möbeljätten har ett sortiment på cirka 10 000 produkter, och Mikael Redin råder kunderna att försöka hitta ett bra alternativ, om det råder brist på varan man vill ha.

LÄS MER: Möbler slut på Ikea – lång väntetid på flera varor

– Vårt bästa råd till våra svenska kunder är att alltid kontrollera tillgängligheten online eller i Ikea-appen innan de besöker våra varuhus. Vi ber dem även att alltid kontakta våra heminrednings-experter i varuhus eller online för att få hjälp att hitta ett alternativ till det du söker, säger han.

Vilka produkter det råder brist på kan han inte uttala sig om idag, eftersom det varierar mellan länder och varuhus från dag till dag.

Kan fler typer att bli bristvaror framåt?

– Det kan ingen svara på i dag. Men jag kan försäkra att vi gör allt vi kan för att det ska lösa sig så fort det bara går. Om en vara inte finns att köpa och vi inte kan erbjuda ett fullgott alternativ går det ut över kund, och då påverkar det även oss. Vi har ett långsiktigt perspektiv på pandemin och kommer att hantera dessa utmaningar. Den samlade bilden av pandemin och dess påverkan har vi inte nu, säger Mikael Redin.

Ladda ner vår nyhetsapp!

1. Sök på ”Mölndals-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.