Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Fredrik Hofflander om trafikmiljön i Mölndals innerstad. Bild: Clara Tjärnberg
Fredrik Hofflander om trafikmiljön i Mölndals innerstad. Bild: Clara Tjärnberg

Fredrik Hofflander: De ovanliga farthindren på Bergmansgatan vid Mölndals torg funkar – det kan jag intyga

Sittmöbler som farthinder vid Mölndals torg? Det funkar på mig i alla fall.

Få ämnen engagerar mer än trafiksituationen i centrala stan.

– Man kan väl läsa, eller har man fått sitt körkort i cornflakespaketet? frågade sig Mölndalsbon Christin Åkerberg i en artikel från i fjol, angående det faktum att alltför många kör olovligt på gågatan mitt i stan.

Det är bara att hålla med. I förra veckan gick jag själv precis där, djupt försjunken i något intressant på mobilskärmen. Plötsligt såg jag en rörelse i ögonvrån, jag hoppade till lite reflexmässigt – och jodå, det var en bilist som tvärsemot alla rimliga regler valt att cruisa förbi fiskbutiken och fotoaffären för att sedan smyga förbi mig på sin väg ut på Brogatan.

– Hörru, det här är en gågata, röt jag – inte.

Men jag tänkte det! Och jag funderade också en sekund över de Mölndalsbor som kanske inte hoppar undan med samma självklara ungdomliga vighet som jag själv.

Bänkar sänker farten på Mölndals torg

Det där är bara ett av flera trafikproblem i området. Jag läser med viss förnöjsamhet Clara Tjärnbergs artikel om Mölndals stads idé att lagom till vinterhalvårets ankomst sätta upp ett gäng majestätiska bänkar utanför Bastard Burgers på Mölndals torg.

Tanken är inte enbart att de ska användas som sittmöbler någon gång i en eventuell varmare framtid utan att deras blotta närvaro ska göra det obekvämt trångt för bilisterna på Bergmansgatan. Där det delvis faktiskt bara är tillåtet att köra i gångfart, alltså futtiga sju kilometer i timmen.

– Breda öppna vägbanor bjuder ofta in till höga hastigheter. Genom att ställa dit bänkarna blir det smalare och mer möblerat, det blir också tydligare för biltrafikanterna att det händer något annat där, förklarar kommunens trafikingenjör Olivia Hammerlid i artikeln.

Funkar det? Jo, det kan jag intyga. Häromdagen svängde jag själv in på gångfartsgatan och ... tja, stressnivån var väl en aning hög och hjärnan inte helt påkopplad. Jag körde snabbare än gångtrafikanterna gick, det gjorde jag nog. Ända fram till att jag kom fram till torget, mötte bänkarna – och därmed insåg vad jag sysslade med.

Hoppas på lösning vid Mölndal galleria

Jag hoppas och tror att bänkarna fungerar lika väl för andra. Och nu när vi kanske fått till en hyfsad lösning vid Mölndals torg – vågar man då hoppas på att något händer även vid mardrömsrondellen uppe på Mölndals bro, vid ingången till gallerian? Den är faktiskt läskig på riktigt, både för bilister som inte får någon riktig sikt och för de skymda gångtrafikanterna.

Fråga bara Foodora-budet som blev påkört där i december.

LÄS OCKSÅ: Nu ska vi utse Årets Mölndalsbo 2022 – välkommen med dina nomineringar

LÄS OCKSÅ: Efter Mölndals jätteaffär: Jag vet hur Villa Korndal i Kvarnbyn borde användas

LÄS OCKSÅ: Skicka in din bästa höstbild till Mölndals-Posten – tävla om ett presentkort