Delsegern: Nya busslinjen 751X får ändrad sträckning

Vägen genom Kvarnbyn plockas bort och i stället ska den tillfälliga busslinjen genom Kikås och Ryet stanna på ordinarie hållplatser. Sten Gustavsson är nöjd. Åtminstone till viss del.

ANNONS

– Den sträckning som fortfarande gäller är att köra uppför Åldermansgatan. Det är en brant och smal gata som byggdes när man körde med häst och vagn. För att svänga in på den har bussen fått köra in på en parkering för att komma runt, säger Sten Gustavsson som engagerat sig i frågan om ersättningsbussen 751X.

När Mölndals-Posten är på plats vid parkeringsplatsen utanför Mölndals hembygdsmuseum är just det vad som händer. Att en bil dessutom ställt sig precis vid parkeringens utfart underlättar inte direkt för bussföraren.

Ny sträckning – i december

Signaler om den branta Åldermansgatan i Kvarnbyn har även nått Mattias Andersson, projektledare för byggnationen kring Forsebron och Gamla torget vilket är orsaken till att den tillfälliga bussen körs.

ANNONS

– Det var Västtrafik som föreslog den här rutten från början. Men när den väl började köras fick vi in synpunkter om den branta backen från förare, och hur det skulle gå att köra där under vintertid. Därför kommer linjen att få en annan sträckning vid tidtabellsskiftet i december, säger Mattias Andersson.

Varför inte nu direkt?

– Det handlar framför allt om Västtrafiks administration. De vill ytterst ogärna göra ändringar utanför ordinarie tidtabellsskifte.

”En rutten bänk”

När förändringen väl sker kommer 751X att köra från Mölndals station via Gamla torget, Pixbovägen, Kyrkogårdsgatan och Glättaregatan för att nå de hållplatser som ordinarie 751 inte trafikerar under byggnationen – Fjällgatan och Svanegatan. Men Sten Gustavsson har ytterligare förändringar på önskelistan – en ersättningsbuss som även kör på kvällar och helger samt ett vindskydd på Svanegatans hållplats. Till det förstnämnda har han nyligen startat en namninsamling.

En pengafråga i slutändan

Informationen om vindskyddet är ny för Mattias Andersson. Om busstrafik på kvällar och helger säger han:

– Kommunens trafikenhet var nöjda med att vi kör dagtid för att upprätthålla pendling till och från skola och arbete. I slutändan är det en pengafråga och vi valde den här medelvägen.

Årskostnaden för 751X i dagens utformning är fyra miljoner kronor.

LÄS MER:Magnus utsattes för extrema ljudnivåer under arbetet vid Forsebron: ”Som en motorsåg”

LÄS MER:Vill se en annan sträckning för tillfälliga bussen 751X i östra Mölndal

LÄS MER:Projektledarna för Forsebron öppnar för samtal och möjlig förändring av 751X

ANNONS