Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

”Att kunna ta sig fram på annat sätt än med bil är viktigt, säger Filip Rubensson om den planerade cykelbanan längs Spårhagavägen. Här med sonen Frans, fyra månader. Bild: Martin Björklund
”Att kunna ta sig fram på annat sätt än med bil är viktigt, säger Filip Rubensson om den planerade cykelbanan längs Spårhagavägen. Här med sonen Frans, fyra månader. Bild: Martin Björklund

Efterlängtade cykelbanan på Spårhagavägen ska bli av

Väntan har varit lång. Men nu talar väldigt mycket för att det faktiskt blir en cykelbana längs hela Spårhagavägen. Kanske 2024.

Spårhagavägen mellan Lindome centrum och Snipen i Göteborg har gång- och cykelbanor i båda ändarna. Men i mitten, de 3,3 kilometerna mellan Torredsvägen och Dammets byväg, saknas en egen fil för cyklister och gångare. Det är en fråga som engagerat boende i området i drygt 20 år och som nu ser ut att få en lösning.

– Vi är angelägna om att cykelbanan ska byggas, säger Jacob Wattinger på Trafikverket och ansvarig för gång- och cykelprojekt i Västsverige.

Wattinger förklarar att i år kommer arbetet med en vägplan att påbörjas för att stå klar under 2022. Därefter väntar bland annat en upphandling som ska göras ihop med ytterligare två eller tre västsvenska gång- och cykelvägsprojekt.

– Som tidigast kan det bli ett bygge 2023, i alla fall en upphandling. Det känns ganska troligt. Sedan finns det alltid överklaganderisker.

Så vad tror du, 2024?

– Det är kanske mer möjligt.

LÄS MER: Prioriterade cykelvägar försenas ännu en gång

”Tappade resurser”

Sommaren 2019 skrev Mölndals-Posten om att cykelvägen längs den smala, snäva och hårt trafikerade Spårhagavägen skulle börja byggas inom något år. Men ett halvår senare, januari 2020, föll den ur systemet. ”Projektet är avbrutet och kommer inte att genomföras”, gick det att läsa på Trafikverkets hemsida då.

– Tyvärr så tappade vi en del resurser för ett år sedan och har fått flytta fram väldigt många projekt, säger Jacob Warringer.

Men nu är Spårhagavägen tillbaka i Trafikverkets värme. Däremot ingen annan planerad cykelbana i kommunen.

– Det är bara denna som har förtur. Vi har ett annat stort projekt på gång mellan Lindome och Annebergs station i Kungsbacka, men den får bli aktuell längre fram i tiden.

LÄS MER: Mysteriet på vägen: Vem har satt upp fartkameran?

Filip Rubensson cyklar gärna, men han väljer när. ”I rusningstid och när någon kör om, då blir man nervös”, säger han. Bild: Martin Björklund
Filip Rubensson cyklar gärna, men han väljer när. ”I rusningstid och när någon kör om, då blir man nervös”, säger han. Bild: Martin Björklund

”Inte idealiskt”

En som gläds över beskedet är Filip Rubensson på Spekhultsvägen, en väg som har utfart på Spårhagavägen. Han har engagerat sig i frågan om gång- och cykelbana sedan han och hustrun Elin, tillika landslagsspelare i fotboll, flyttade in för snart tre år sedan.

– Vi bodde i Krokslätt innan, där var det så enkelt att bara sätta sig på hojen. Men här är det inte idealiskt, säger Filip Rubensson.

För ett tag sedan gjorde han även ett försök att gå till Lindome med sonen Frans, fyra månader, och en barnvagn.

– Det var inte så roligt.

LÄS MER: Upprörda känslor när bussen försvinner

Köpte en andra bil

Då fungerande kollektivtrafik och cykelbana saknas tvingades paret Rubensson härom året att köpa en andra bil.

– Det känns tråkigt för annars har vi ett drömboende, nära naturen men ändå rätt nära stan, säger Filip Rubensson.

Vad säger du om eventuell cykelväg 2024?

– Det blir en ganska bra tajming för då ska väl Frans börja cykla. Det kommer bli en väldig skillnad och en frihet för både barn och föräldrar, säger Filip Rubensson.