Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Fler spår genom Kållered och Lindome skulle kunna få stora konsekvenser för orterna – men utbyggnaden lär inte bli aktuell förrän efter 2040. Det säger Pehr-Ola Pahén på Trafikverket. Bild: Elvira Linderot/Privat
Fler spår genom Kållered och Lindome skulle kunna få stora konsekvenser för orterna – men utbyggnaden lär inte bli aktuell förrän efter 2040. Det säger Pehr-Ola Pahén på Trafikverket. Bild: Elvira Linderot/Privat

Förslaget: Bygg fler tågspår i Lindome och Kållered

Kommunalrådet Marcus Claesson (L) vill se en utbyggnad av järnvägen mellan Kungsbacka och Mölndal så snart som möjligt – men enligt Trafikverket kan det dröja flera decennier.
– Vi ser att det behövs fler spår, men en utbyggnad finns inte i närtid, säger utredningsledaren Pehr-Ola Pahlén.

Just nu pågår planeringen för flera stora järnvägsprojekt i Mölndal. Om några veckor kommer besked om Götalandsbanan, mellan Göteborg och Borås, som kan få stora konsekvenser för Mölndals centrum, Forsåker och Rävekärr.

Trafikverket utreder också en utbyggnad av Västkustbanan mellan Göteborg och Varberg. Bland förslagen finns en utökning från två till fyra spår mellan Kungsbacka och Mölndal.

Nu har Trafikverket gjort en åtgärdsvalsstudie för sträckan.

– Vi har haft konsulter inne som har tittat på möjliga sträckningar. Eftersom det är i ett så tidigt skede har vi tittat på att ”så här skulle man kunna bygga”. Men det finns inga beslut tagna, säger Pehr-Ola Pahlén på Trafikverket.

LÄS MER: Så kan nya järnvägen förändra Mölndal – sex spår under bron

I nuläget finns det två förslag: antingen byggs två nya spår bredvid den befintliga järnvägen, eller också läggs de i en ny, separat sträckning.

– I det här skedet så förordar vi inget av alternativen, det blir en senare fråga, säger Trafikverkets Pehr-Ola Pahlén.

Pehr-Ola Pahlén, Trafikverket Bild: Privat
Pehr-Ola Pahlén, Trafikverket Bild: Privat

Påverkar hus i närheten

Skulle de nya spåren läggas bredvid de gamla kan det få stora konsekvenser för centrala Lindome och Kållered.

– Vi kan konstatera att det blir ett intrång på de fastigheter som ligger närmast järnvägen. Fyra spår tar ganska stor plats. Vi försöker alltid göra så lite intrång som möjligt, men det är oundvikligt när husen ligger så pass nära, säger Pehr-Ola Pahlén.

Vilka och hur många fastigheter det handlar om är inte klart. Än så länge ligger frågan på planeringsstadiet – och det är osäkert om och när utbyggnaden blir av.

– Vi befinner oss i ett väldigt tidigt skede, och när det handlar om järnväg tar det många år att planera, säger Trafikverkets Pehr-Ola Pahlén.

För att spåren ska bli verklighet måste åtgärden lyftas in i Trafikverkets nationella plan, som uppdateras och godkänns av regeringen vart fjärde år.

Nationell plan

Den nuvarande planen sträcker sig från 2018–2029 – och där finns fyrspåren inte med. Nu håller Trafikverket på med ett nytt planförslag för åren 2022–2033. En utbyggnad mellan Kungsbacka och Mölndal lär inte komma med där heller.

– Från Trafikverkets perspektiv har vi svårt att se att något händer före 2040. Det är många järnvägsprojekt på gång och mycket som ligger före i kön, säger utredningsledaren Pehr-Ola Pahlén.

Samtidigt är det många som vill se en utbyggnad, säger han.

– Det finns många önskemål och ett hårt tryck på att öka spårkapaciteten, bland annat från Västra Götalandsregionen. Så frågan kommer tas upp igen, säger Pehr-Ola Pahlén.

Måste förstärkas

En av dem som vill se fyrspår genom Lindome och Kållered är Marcus Claesson (L). Han är kommunalråd och ordförande för plan- och exploateringsutskottet i Mölndals stad.

– Med tanke på all trafik som går där så måste vi förstärka den förbindelsen, både avseende godstrafik och persontrafik. Fyrspår är självklart. Jag vill att det ska komma mycket tidigare, säger han.

Exakt var och hur spåren ska läggas har han ingen åsikt om.

– Nej, det viktiga är att det blir en ökad kapacitet. Sen får man väga för- och nackdelar mot varandra.

Catarina Nyberg är projektledare för järnvägsfrågor i Mölndals stad.

– Vi gav lite synpunkter på Trafikverkets utredning, men projektet är i en väldigt tidig planeringsfas. Det vi har sagt är att det måste ske med en ordentlig samverkan, så att vi i staden vet vad som händer, säger hon.