Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Mölndals-Postens chefredaktör Fredrik Hofflander om en förändring som inte lär gå obemärkt förbi för de verksamheter som finns i Mölndalsområdet. Bild: Stefan Bennhage
Mölndals-Postens chefredaktör Fredrik Hofflander om en förändring som inte lär gå obemärkt förbi för de verksamheter som finns i Mölndalsområdet. Bild: Stefan Bennhage

Fredrik Hofflander: Fler tåg blir ett lyft för Mölndal – nu är beslutet nära

Argumenten är många och goda för mer spårbunden trafik i Mölndal. Det behöver man inte vara tågnörd för att tycka.

Är det tillåtet att ända upp i medelåldern umgås med drömmar om ett yrke som man förmodligen aldrig kommer att få? Hoppas det. För några år sedan föll jag för åldersstrecket och begravde en gång för alla den hemliga planen på ett liv som fotbollsmålvakt i italienska Serie A.

Men jag är förstås inte sämre än att jag kan skaffa en ny fantasikarriär. Som lokförare. Det är något med ensamheten, ansvaret, farten, spåren och den ständigt skiftande utsikten som verkligen trollbinder.

Säg inget till min chef men det har hänt att jag i stället för att dricka kaffe i fikarummet valt att sitta kvar vid datorn och dra igång Youtubepärlan ”Train Driver’s View Halmstad-Göteborg” (1,1 miljoner visningar, och man får se Mölndal på slutet!). Ibland bryter jag av med ”World Railways: Narvik-Kiruna” (inte lika populär men desto mer naturskön).

Ja, det är precis som det låter. Någon har filmat hela tågturen från förarhytten och lagt ut den på nätet, rakt upp och ner. En ren njutning att titta på för alla oss oproportionerligt tågintresserade personer.

Kan bli tåg till Stockholm

Mot den här bakgrunden är det förstås inte orimligt att jag kände stor entusiasm när vår reporter Elvira Linderot slängde fram sin högintressanta lägesrapport om kampen för ett nytt tågstopp i Mölndal.

Du läser den här – och visst låter det som att det finns en rätt hyfsad chans att vi i framtiden får möjlighet att kliva på inte bara tåg till Malmö, Kungsbacka och Göteborg. Utan att vi också kan ta oss direkt till Landvetter flygplats, Borås och kanske, kanske, kanske Stockholm.

De goda argumenten för att låta de framtida regiontågen österut stanna i Mölndal är många. Och de stöttas av fler än bara lokalpatriotiska politiker i kommunstyrelsen. Västra Götalandsregionen har drivit frågan i flera år, med hänvisning till att en ny knutpunkt i Mölndal skulle avlasta Göteborg och utgöra ett praktiskt transportnav för oerhört många människor.

En förändring lär inte gå obemärkt förbi för de verksamheter som finns i närheten. Sex spår i stället för fyra betyder utbyggnad, störningar, kanske en och annan tvångsflytt. Jobbiga men svårundvikliga effekter av det vi kallar samhällsutveckling.

Å andra sidan kommer ett nytt och större resecentrum att betyda avsevärt fler människor i rörelse när allt väl är färdigt. Goda nyheter för såväl näringsidkare som för skattekassan.

Att jag själv skulle sitta i förarhytten på något av de nya tågen är nog däremot mindre sannolikt. Vissa drömmar mår bäst av att förbli drömmar. Men jag skriver hemskt gärna en ny redaktörskrönika i ämnet efter att jag åkt min första nöjestur fram och tillbaka till Borås.