Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Carina Erlandsson har inte hört några klagomål från varken miljöförvaltningen eller från besökare. Vad anmälningarna beror på vet hon inte.  Bild: Lotta Nyvall
Carina Erlandsson har inte hört några klagomål från varken miljöförvaltningen eller från besökare. Vad anmälningarna beror på vet hon inte. Bild: Lotta Nyvall

Gallerians matställen får flest trängselanmälningar i Mölndal

Miljöförvaltningen tar varje vecka emot anmälningar om trängsel i Mölndal galleria.
Men Carina Erlandsson, centrumchef, menar att de gjort många omfattande insatser för att göra gallerian så säker som möjligt.

Under tisdagsmorgonen är det nästan tomt i Mölndal galleria. Någon dricker en kopp kaffe på ett fik, en annan har fyllt barnvagnen med shoppingkassar. Trots lugnet är gallerian den plats i Mölndal som får flest trängselanmälningar.

Raymond Thorley, miljöinspektör, gör regelbundna inspektioner av Mölndal Galleria. Bild: Fredrik Hofflander
Raymond Thorley, miljöinspektör, gör regelbundna inspektioner av Mölndal Galleria. Bild: Fredrik Hofflander

– Det samlas många besökare där. Vi har även fått in enstaka anmälningar på serveringsställen i Kållereds köpstad, säger Raymond Thorley, miljöinspektör på miljöförvaltningen i Mölndal.

LÄS MER: Smittsäkert quiz räddningen för Taco Bar: ”Dubblar omsättningen”

Miljöförvaltningen gör regelbundna inspektioner av krogar och fik för att se till att den nya pandemilagen följs. De kontrollerar bland annat att det är tillräckligt med avstånd mellan borden och att kunderna enkelt kan rengöra händerna. För restauranger och fik som som är en del av en handelsplats, och inte endast kan nås genom egna entréer, får varje sällskap bestå av en person istället för fyra.

Stort utbud på en liten yta

Att miljöförvaltningen får in anmälningar om trängsel på gallerians matställen tror Raymond Thorley beror på att det är en mötesplats med många besökare.

– Vi ser ett samband där. Vi får fler anmälningar för verksamheter i gallerior då det är många besökare, säger Raymond Thorley.

Han fyller i:

– När en privatperson skickar en anmälan så följer vi upp, men det är viktigt att ha i åtanke att det är en subjektiv upplevelse, säger Raymond Thorley.

Trots anmälningarna, som är ett fåtal i veckan, tycker Raymond Thorley inte att det är några problem. Miljöförvaltningen har inte behövt stänga några verksamheter då ägarna har varit noga med att följa restriktionerna. Om miljöförvaltningen har haft synpunkter har restaurangägarna varit snabba med att åtgärda problemen.

Butikerna i gallerian

Butikerna samt gallerian i stort kontrolleras av länsstyrelsen. Lotta Sahlin Skoog, tillsynsstrateg för länsstyrelsen i Västra Götaland, berättar att de inte har fått in några anmälningar angående trängsel i butikerna.

– De anmälningar jag hört talas om har handlat om restauranger och fik, berättar Lotta Sahlin Skoog.

Hon berättar även att hennes uppfattning är att både butiker och restauranger är noga med restriktionerna – men att besökarna slarvar.

– Det är allas ansvar det här. Det gäller att besökarna tar ansvar på samma sätt som restaurang- och butiksägarna gör, säger Lotta Sahlin Skoog.

”Extremt många insatser”

Carina Erlandsson, centrumchef för Mölndal galleria, berättar att de gjort många omfattande insatser för att göra gallerian så säker så möjligt. Vid varje entré räknas antalet besökare, det finns pilar och markeringar längs golvet och det finns flera utställda stationer med handsprit. Restaurangerna ansvarar själva för att se till att de följer pandemilagen och Carina Erlandsson har inte hört några klagomål från varken miljöförvaltningen eller från besökare.

Carina Erlandsson känner sig stolt över de förändringar som gjorts gallerian. Hon menar att de varit väldigt noggranna för att göra gallerian så säker som möjligt. Bild: Lotta Nyvall
Carina Erlandsson känner sig stolt över de förändringar som gjorts gallerian. Hon menar att de varit väldigt noggranna för att göra gallerian så säker som möjligt. Bild: Lotta Nyvall

– Vi är väldigt långt i från maxantalet besökare, vi har gjort extremt många insatser, berättar Carina Erlandsson.

Samtidigt menar Carina Erlandsson att hon gärna tar emot feedback.

– Är det något som kan förbättras vill vi gärna att det når oss.

LÄS MER: Stänger efter fem månader: ”Vår tid i gallerian är över”

Fortsatta inspektioner

Framöver kommer miljöförvaltningen fortsätta göra regelbundna inspektioner i gallerian.

– Vi behöver vara extra noga med gallerian. Det är mycket folk, vi får in anmälningar och det finns särskilda regler, berättar Raymond Thorley.