Högt tryck på Mölndals energis kundtjänst: ”Finns kunder som har svårt att betala elräkningen”

Rekordhöga elpriser har lett till dyrare elräkningar än normalt. I och med detta har fler Mölndalsbor än vanligt hört av sig till Mölndal energi med frågor om sina elräkningar. – Nu i januari har det varit dubbelt så många samtal som normalt, säger Charlotta Jönsson, marknadschef hos Mölndal energi.

ANNONS
|

Under hösten och vintern har elpriserna i framför allt södra Sverige varit betydligt högre än vanligt. För sista halvan av förra året nådde de gång efter annan rekordnivåer, vilket det kommunalt ägda elföretaget Mölndal energi skriver i en marknadskommentar på sin hemsida.

Förra veckan rapporterade även Mölndals-Posten om hur priserna har drabbat privatpersoner. Då beskrev energi- och klimatrådgivaren Ragnar Uppström från Mölndal stad vilka som främst har sett dyra elräkningar.

– Det är framförallt villaägare som har elvärme som fått högre kostnader, sa han.

LÄS MER:Regeringen föreslår lättnader för dyra elräkningar

Kundservice nedringd

När elräkningen för december nådde mölndalsborna var det många som hade frågor om priserna. Därför ökade trycket kraftigt på kundservicen hos det kommunalt ägda elbolaget Mölndal energi.

ANNONS

– Det är fortsatt högt tryck hos vår kundservice. Egentligen har samtalstrafiken ökat sen oktober, och nu i januari har vi haft mer än dubbel så många samtal som normalt, säger Charlotta Jönsson.

Elföretaget har in sin tur behövt göra vissa anpassningar till sin ordinarie verksamhet för att kunna möta det ökade trycket.

– Vi har tagit in extrapersonal, men också tagit hjälp från andra avdelningar i företaget med att ta kundsamtal och kundmejl, berättar Charlotta Jönsson.

”Inga alarmerande nivåer”

Bland de som nu hör av sig till Mölndals energi har många frågor om elräkningar och elförbrukning.

– Många vill prata om sin elräkning, om deras faktura verkligen stämmer, eller varför elpriset är så högt. Men de vill också höra om vad de kan göra för att minska sin elförbrukning eller få rådgivning kring sitt elavtal.

Hur ser det ut bland kunderna som ringer? Är folk upprörda eller har de svårt att hantera de elpriser som är nu?

– Jag uppfattar det som att kunderna är väldigt tålmodiga och tacksamma för den hjälp de får. Men det är klart att det finns de kunder som kanske har svårt att betala elräkningen.

Enligt Charlotta Jönsson försöker de jobba med lösningar för den som har problem med att betala.

– Från fall till fall tittar vi tillsammans med kunden på hur man kan lösa det. Till exempel kan man dela upp sin betalning genom en amorteringsplan, eller få anstånd, alltså skjuta på sin betalning, berättar Charlotta Jönsson, och tillägger:

– Vi har fått lite fler sådana förfrågningar än normalt, men det är inga alarmerande nivåer skulle jag säga.

LÄS MER:Hundratals Mölndalsbor lämnade sina julgranar – blir el och värme

Osäkra prognoser

Vad gäller framtiden beskriver Charlotta Jönsson att det är svårt att förutse hur elpriserna kommer se ut de närmaste månaderna.

– Nuvarande prognos för januari och februari är att det kommer ligga på ungefär samma nivå som i november förra året, men det kan ändras väldigt snabbt. Nu är prognoserna mer osäkra än vanligt, säger hon.

– Det är bra att förbereda sig på att kommande elräkningar kommer ligga på en högre nivå än förra året.

Charlotta Jönsson berättar dock att det finns vissa saker som privatpersoner kan göra för att hålla nere elförbrukningen. I regel handlar det om att anpassa sina vardagsrutiner.

– Det kan vara saker som att sänka temperaturen hemma någon grad om man har eluppvärmning, att duscha lite kortare, eller att använda led-lampor, säger hon.

ANNONS