Hastighetsplanen försvann – ändrades i östra Mölndal 2013 – i övriga kommundelar har inget hänt

2013 ändrades hastigheten på alla gator i östra Mölndal. Förändringarna skulle fortsätta i övriga kommundelar, en utredning gjordes, men sedan hände ingenting. Det här är historien om hastighetsplanen som försvann.

ANNONS
|

– Jag funderade länge men förstod inte vad du du undrade över, säger Stefan Gustafsson (S) sedan han ringt upp Mölndals-Posten efter att ha fått ett sms i ärendet.

Nej, faktum är att frågan om den omfattande hastighetsplan som gjordes för gator och vägar i hela Mölndals stad i mångt och mycket verkar ha hamnat i glömska. Och sedan 2013 är staden delad. I östra Mölndal finns en typ av skyltar där tillåten hastighet är 30, 40 och 60, medan det på skyltarna i övriga kommunen står 50 och 70. I några områden finns också blå 30-skyltar med rekommenderad hastighet.

ANNONS

Gränsen drogs mitt på Mölndals bro. På den östra sidan får bilarna köra i 40 medan 50 är tillåtet på den västra.

LÄS MER:Fartkameran på Spårhagavägen har plockats ner

LÄS MER:Fartkameran på Spårhagavägen är tillbaka i fårhagen

Sänkt hastighet på de flesta gatorna

Stefan Gustafsson var kommunalråd i den rödgrönblåa majoriteten som styrde under förra mandatperioden. Det var den majoriteten som valde, likt många andra kommuner, att ändra hastigheten på kommunala vägar till de av Transportstyrelsen framtagna nya riktlinjerna kring 30, 40, 60 och 80 kilometer i timmen. Men det var också den majoriteten som mitt i arbetet valde att pausa förändringen.

På de allra flesta vägar i öster sänktes hastigheten men på några enstaka höjdes den, exempelvis Boråsvägen och Järnvägsgatan.

– Jag tror det var många som kände sig frågande till utredningen, säger Stefan Gustafsson och bollar ärendet vidare till tekniska nämndens dåvarande ordförande.

Peter Berg Johnsson (KD), ordförande i tekniska nämnden under mandatperioden 2014–18.
Peter Berg Johnsson (KD), ordförande i tekniska nämnden under mandatperioden 2014–18. Bild: Mölndals-Posten/Arkiv

Peter Berg Johnsson är inte aktiv politiker längre. Under förra mandatperioden och dessförinnan var han KD:s starke man i Mölndal, kommunstyrelseledamot och ordförande i tekniska nämnden. Inte heller han säger sig minnas varför utredningen och därmed hastighetsförändringen hamnade i malpåse.

– I östra Mölndal blev det lite problem med hur vi satte hastigheten på olika gator. Sen skulle det bli rätt kostsamt när det skulle ändras i hela kommunen, säger Peter Berg Johnsson.

LÄS MER:Här sker flest viltolyckor i Mölndal

Ingen större förändring

Hur har det då sett ut på vägarna i de områden där skyltarna fått andra siffror? Lite blandat enligt Magnus Johansson, chef för kommunens trafikenhet.

– När vi gjorde en uppföljning efter något år så hade den reella hastigheten egentligen inte ändrats där vi skyltat om. På en del gator var farten redan från början lägre och på en del var den högre, säger han.

Han förklarar företeelsen med att gatorna helt enkelt bjuder in till lägre eller högre hastighet beroende på hur de är byggda. Och för att få ner hastigheten krävs fler åtgärder än skyltbyten.

Kyrkogårdsgatan i Kikås är en rak och bred gata med plats för flera fordon i bredd. Där sänktes farten från 50 till 40 kilometer i timmen. Krister och Johanna Arlinger har bott där i dryga 20 år.

– Nu när vi har jobbat hemifrån det sista året så har vi varit mer på den här sidan längs gatan. Då har vi märkt av trafiken mycket mer och vissa kör väldigt fort, säger Johanna Arlinger.

– Det är nog så att många kommer på sig och sänker hastigheten när de ser skylten men en del verkar strunta i den, säger Krister Arlinger.

Föreslagen höjning väckte känslor

Tanken var att tekniska nämnden skulle gå vidare och genomföra hastighetsförändringen i övriga kommundelar efter en grundlig utredning. Varje gata och väg granskades enligt Transportstyrelsens rekommendationer. Merparten föreslogs då få sänkt hastighet – med ett tydligt undantag: Toltorpsgatan, autostradan från Bifrost till Sahlgrenska.

Där skulle farten höjas från 50 till 60. Ett förslag som väckte känslor.

LÄS MER:Nu ska Mölndals bostadsområden bli mer trafiksäkra

– Nu kör många lite mer än 50, vad blir det då om gränsen höjs till 60? Det känns farligt att gå ut på vägen på många ställen redan nu, sa Toltorpsbon Erika Antonsson till Mölndals-Posten i november 2016 när förslaget blivit offentligt.

Något år senare pausades hastighetsplanen. Och den verkar så här långt inte vara särskilt prioriterad.

Anders Enelund (M), ordförande i tekniska nämnden.
Anders Enelund (M), ordförande i tekniska nämnden. Bild: Emmy Jonsson

– Hastighetsplanen är inte glömd och inte heller begravd. Däremot kan jag inte säga när den kan bli aktuell att tas upp igen, säger tekniska nämndens nuvarande ordförande Anders Enelund (M).

I år, nästa år, nästa mandatperiod?

– Det är svårt att säga något om det i dagsläget. Vi är medvetna om den och medvetna om att vissa har synpunkter.

Är det en politiskt känslig fråga?

– Det tycker jag inte. Av olika skäl har vi inte tagit upp den för behandling.

Kommer lyftas av tjänstemän

Trafikenhetschefen Magnus Johansson är inte helt nöjd med den uppkomna situationen med olika hastighetsskyltar i olika kommundelar.

– Det har inte varit högsta prioritet på den frågan, men från tjänstemannasidan kommer vi lyfta det här. Vi tycker att det är viktigt.

Så vem kan svara på frågan om varför hastighetsplanen pausades? Med mer än 30 års erfarenhet från den nämnd som ansvarar för bland annat stadens gator kan Christer Brattås (M) frågan väl. Som 73-åring är han alltjämt suppleant i tekniska nämnden och har både suttit som ordförande och vice ordförande.

Christer Brattås (M) har suttit med i den nämnd som beslutat över Mölndals gator och vägar i över 30 år. Han verkar vara en av få som minns varför hastighetsförändringen inte fullföljdes i hela kommunen.
Christer Brattås (M) har suttit med i den nämnd som beslutat över Mölndals gator och vägar i över 30 år. Han verkar vara en av få som minns varför hastighetsförändringen inte fullföljdes i hela kommunen. Bild: nyvalll

– Vi skulle gå vidare när vi fått tillbaka en rejäl utvärdering från både kommunen och nationellt. Men den utvärderingen har jag fortfarande inte sett och med tanke på kostnaderna kändes det inte försvarbart att ändra några skyltar, säger Christer Brattås.

LÄS MER:Försvunnen vägskylt väcker frågor i Hällesåker

Han vill minnas att en omskyltning i hela kommunen skulle gå på uppemot sju miljoner kronor.

– Vi kan inte investera sju miljoner i något som Trafikverket tror ska minska olycksrisken.

Är det inte lite inkonsekvent att hastigheterna i kommunen är så olika?

– Jag tror inte det är så konstigt för bilisterna, de kör över kommungränser och där ändras ofta hastigheten, men hos oss i politiken känns det inte bra.

Christer Brattås är väl medveten om att frågan varit nerprioriterad fast han är likväl tydlig med vad han ser framför sig.

– Vi behöver ha är ett ordentligt underlag om vi ska belasta skattekollektivet. Så först måste en rapport fram och därefter får vi se hur vi kan gå vidare.

Ladda ner vår nyhetsapp!

1. Sök på ”Mölndals-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.

ANNONS