Kappahl har slungats in i en kris efter styrelseordföranden Anders Bülows påstådda uttalanden. Foto: Håkan Dahlström
Kappahl har slungats in i en kris efter styrelseordföranden Anders Bülows påstådda uttalanden. Foto: Håkan Dahlström Bild: -

Kappahls ordförande ska ha kallat kunder "skrynkliga tanter"

Nu rasar klädföretagets personal mot Anders Bülow i ett protestbrev undertecknat av 130 medarbetare. "Det hölls krismöten här i huset", säger en anonym anställd till GP.

ANNONS
|

”Skrynkliga tanter, kroppar som har fött barn och har vallningar”. Så ska Kappahls styrelseordförande Anders Bülow på ett stormöte i Mölndal ha beskrivit företagets målgrupp, kvinnor runt 50. Detta enligt ett protestbrev som GP har tagit del av, undertecknat av 130 Kappahl-anställda. Dessutom ska Bülow ha påstått att medelålders kvinnor inte klarar av att beställa på nätet.

– Vi blev helt chockade över hans uttalanden. Det hölls krismöten här i huset efter stormötet, säger en anonym anställd till tidningen.

Det var i samband med att förre vd:n Danny Feltmann fick lämna Kappahl med omedelbar verkan i fredags som Bülow befann sig på företagets huvudkontor och informerade personalen om situationen. Där och då ska de kränkande uttalandena ha gjorts.

ANNONS

Protestbrevet riktar sina frågor direkt till Kappahls styrelse:

"Vi undrar om det är styrelsens åsikt, att kvinnor i 50-årsåldern inte får gå klädda i korta kjolar? Eller om ni anser att rätten att vara sexig tar slut vid 30? Ingen kvinna vill i dag se sig som tant och hon bryr sig inte om att män i övre medelåldern anser att vissa kläder inte lämpar sig för henne."

Personalen fortsätter sedan med att kräva en personlig ursäkt från Anders Bülow.

Själv menar styrelseordföranden att han blivit misstolkad när han redogjorde för en diskussion som styrelsen haft i maj, och som handlade om vilka som är företagets kunder.

– Vi har en majoritet av kvinnor i styrelsen och det ledde fram till en beskrivning explicit för att det inte skulle kunna missförstås. Och jag må erkänna att jag inte är någon expert på detta, men det var en del av diskussionen. Det jag refererade till var väldigt precist, jag tycker egentligen inte att detta hör hemma på ett styrelsebord, men styrelsen ansåg att den därtill var nödd och tvungen, säger han till GP.

Andemeningen i det han uttryckte, menar Anders Bülow, var att Kappahl måste tycka om sin kund fullt ut för att lyckas på marknaden. Någon ursäkt är inte aktuell tillägger han.

Tobias Holmgren

redaktion@molndalsposten.se

ANNONS