Killarna vill göra det enklare att baka – tog fram Fredagsburken

Idéerna var många hos de fem killarna på Frejagymnasiet. En app? Chips av grönsaker? Efter många diskussioner blev det en Fredagsburk. Nu vill de nå ut till alla som tycker att bakning är krångligt.

ANNONS
|

Inne i köket river Marcelo Lind citronskal. Lite längre bort står Lukas Friberg och steker halloumi. Killarna förbereder dagens lunch tillsammans med sina klasskamrater. De läser alla programmet hotell, restaurang och bageri på gymnasiesärskolan i Mölndal. En man kommer in och beställer en lunch, hans blick landar på de uppradade burkarna på disken.

De genomskinliga burkarna på disken har de fem killarna Marcelo Lind, Lukas Friberg, Hugo Drejenstam, Leo Pettersson och Nils Astbury arbetat med sedan i augusti. Det var då de drog igång UF-företaget Fredagsburken. Tanken är att det ska vara enkelt att slänga ihop en god kaka utan att behöva konka på en massa tunga ingredienser från mataffären.

ANNONS

– Burkarna är fyllda med torra ingredienser, sen tillsätter man till exempel vatten eller ägg hemma och så har man en kaka, berättar Marcelo Lind.

LÄS MER:Krokslättsgymnasiet växer – satsar på fler lärlingsplatser

Olika ansvarsområden

De fem killarna har alla olika ansvarsområden. Marcelo Lind och Lukas Friberg, som var på plats när Mölndals-Posten besökte Frejagymnasiet, har haft ansvar över marknadsföringen.

– Vi har startat ett Instagramkonto och delat ut flygblad, säger Lukas Friberg.

Att nå rätt målgrupp har varit utmanande. Då burkarna säljs på Frejagymnasiet har det varit svårt att nå personer som verkligen skulle behöva Fredagsburken.

– Tanken är ju att det ska underlätta och gå snabbt, då vill vi nå personer som har mycket att göra, säger Marcelo Lind.

LÄS MER:Succe för Mölndalsbullar till årets kosläpp

Vill fortsätta i höst

Något killarna tycker är extra roligt med sin idé är att det går att komma tillbaka med burken och få påfyllning. Den första burken med ingredienser kostar 60 kronor och kommer kunden tillbaka med en tom burk kostar det 45 kronor att få den fylld med nya torrvaror.

– Vi försöker anpassa oss lite efter vad som är populärt. I vintras fixade vi ett recept på kladdkaka med krossade polkagrisar, berättar Marcelo Lind.

Killarna tycker att det har funkat bra med UF-företaget. Det har varit både roligt och lärorikt samtidigt som det ibland varit klurigt att enas. Totalt har killarna sålt runt 70 burkar och nu har de bara 12 kvar.

– Vi vill gärna fortsätta i höst och då kanske vi har en snyggare logga, säger Marcelo Lind.

LÄS MER:Extra miljoner till Mölndals skolor för att klara pandemin

ANNONS