Bo Edsberger är vd för Taxi Göteborg. Han förnekar att de ens har fått en faktura från Mölndals stad.
Bo Edsberger är vd för Taxi Göteborg. Han förnekar att de ens har fått en faktura från Mölndals stad. Bild: Bildbyrån

Kommunen kräver vite från Taxi Göteborg på 800 000 kronor – för uteblivna skolskjutsar

Skolskjutshaveriet från i höstas fortsätter att ge ringar på vattnet. Nu kräver Mölndals stad Taxi Göteborg på 766 800 kronor för de uteblivna skjutsarna – en faktura som bolaget dock menar att de inte har fått.

ANNONS
|

Det var efter den första skoldagen i augusti som Mölndals-Posten fick flera larm om att det hade varit problem för elever med skolskjuts att ta sig till skolan. I många av fallen kom helt enkelt inga bilar.

– Vårt barn har rätt till skolskjuts men varken i går eller i dag har taxin dykt upp. Jag har fått ställa in möten på jobbet eftersom vi räknat med att skolskjutsen skulle komma, sade en förälder.

När Mölndals-Posten intervjuade Taxi Göteborgs vd Bo Edsberger om haveriet, skyllde han på kommunen.

– Scheman från flera skolor i kommunen kom till oss först i dag (tisdag). Då är det svårt att sätta ihop rutter för alla elever som är beviljade skolskjuts. Vi ville ha ett möte med Mölndals stad i förra veckan men det sköts fram till i dag på grund av semestrar, sade han, och tillade att de behöver få in skolornas scheman redan i juli för att kunna planera skjutsarna.

ANNONS

Kommunen kräver vite

Enligt uppgifter till Mölndals-Posten berodde dock haveriet på att en ansvarig medarbetare sagt upp sig från Taxi Göteborg, och att en kollega som inte klarat av arbetsuppgifterna fått ta personens plats.

Tidningen har också tagit del av en faktura från 20 oktober i år som Mölndals stad skickat till Taxi Göteborg. Beloppet som kommunen där kräver av bolaget är på 766 800 kronor, avseende ”vite enligt skolskjutsavtal”.

När tidningen når Bo Edsberger förnekar han bestämt Mölndals-Postens uppgifter.

– Personen sade upp sig från det projektet, inte företaget. Så det är inte sant. Hon är dessutom tillbaka nu. Angående skolskjutsarna har vi en pågående diskussion med Mölndals stad, och den går inte via Mölndals-Posten, säger han.

”Vi har inte fått en faktura”

Han vill i dag varken bekräfta eller förneka om bilden han gav till tidningen i augusti stämmer, det vill säga att kommunen skulle vara ansvarig för det som inträffade.

– Det jag sa då var när läget var akut, och vi stod inför en helt annan situation. Nu har vi varit i drift i två och en halv månad och vi för en väldigt bra dialog.

Vad säger du om den krävda summan på 766 800 kronor?

– Vi har inte fått en faktura från Mölndals stad, utan vi för en konstruktiv dialog runt den. De har sin syn, vi har vår syn.

Är det beloppet på fakturan som ni försöker få ner?

– Vi diskuterar mycket. Prio är att säkerställa en god skolskjuts för alla parter.

Eftersom ni förväntas att betala ett vite, oavsett hur högt det i slutändan blir: Är det då din bild att Taxi Göteborg är den felande parten?

– Min bild är att vi har ett avtal att jobba efter, båda parter. Att vi får ett vitesbelopp är inte konstigt, det får vi om till exempel en förare är sjuk och inte kan fullfölja en skolskjuts.

Men 788 600 kronor är väl ganska saftigt?

– Du talar om en faktura som vi inte har fått. När jag får en faktura från Mölndals stad kan vi diskutera den, men det underlag som du har är inte ett som jag har.

Mölndals stad bekräftar

Jonna Östlind är Mölndals stads upphandlingschef. Hon kan bekräfta att Taxi Göteborg har fått fakturan skickad till sig.

– Reaktionen kom omgående från dem. De invände mot kravet och vi bokade in ett första möte där vi satt och pratade om det, och fick kompletterande material av företaget. Nu har vi bokat in ytterligare ett möte på måndag.

Jonna Östlind, upphandlingschef.
Jonna Östlind, upphandlingschef. Bild: Privat

Hon vill poängtera att summan 766 800 kronor förmodligen kommer att justeras nedåt efter att kommunen och taxibolaget har haft sitt uppföljande möte.

Är ni båda eniga om att vitesbeloppet ska bli lägre?

– Det får vi se när vi har gått igenom materialet som vi har fått av dem. Men som det ser ut nu kommer vi att sänka det. Någon exakt summa vet jag dock inte.

Betyder vitet att ni anser Taxi Göteborg vara den felande parten?

– Ett vite är inte att uppfatta som ett skadestånd. Det beror helt enkelt på de brister som vi har kunnat se hos vår leverantör, och som enligt skrivelserna i avtalet gör att vi kan begära ut det. Jag kan inte avgöra vem som är den felande parten, men vi anser att vi har rätt att kräva ett vite enligt avtalet som vi har.

Taxi Göteborgs vd Bo Edsberger sade i augusti att problematiken berodde på att kommunen skickat in scheman för sent. Stämmer inte det?

– Vi har olika syn på det kan vi säga. Men just nu har vi en god dialog.

Skulle du säga att ni är i konflikt?

– Jag tycker att vi har en god dialog nu, säger Jonna Östlind.

Bättre med skjutsarna nu

Jonna Östlind tillägger att kommunens huvudfokus som alltid är att säkerställa trygga leveranser och resor för sina invånare, och det gemensamt med leverantören.

– Det viktigaste trots allt är att skolskjutsarna fungerar.

Fungerar de i dag?

– Av vad jag har fått till mig är det mycket bättre sedan två, tre veckor tillbaka, säger Jonna Östlind.

Tumultartat och besvärligt

I en intervju med Mölndals-Posten i augusti sade kommunens chef för myndighetsutövning, Erica Goding, att det inte har varit någon skillnad från tidigare år i hur kommunen har hanterat sin del i skolskjutsarbetet.

– Vi har gjort arbetet på samma sätt som vi brukar göra. Det är i kommunikationen mellan [Taxi Göteborg] och oss som det har brustit.

Finns det någon poäng i att inte berätta vad som har hänt?

– För oss är det viktigast att eleverna kommer till skolan och att skolskjutsen fungerar som den ska. Varför det har blivit så här har vi nu en dialog med Taxi Göteborg om och självklart ska vi reda ut varför det blivit som det blivit. Vi har ett samarbete, och det blir ibland tumultartat och besvärligt i början av terminen. Det viktiga är att det blir rätt för eleverna, sade Erica Goding.

LÄS MER:Problem och krångel med skolkorten till ungdomar som inte läser i Mölndals kommun

LÄS MER:Joel Jörnell i Lindome drabbades av skolskjutskaoset: ”Ingen bra terminsstart”

LÄS MER:Skolskjutskaoset: Kommunen vill inte svara

ANNONS