Larmet från bilförsäljarna i Mölndal – kan inte leverera nya bilar

Den moderna teknikens guldvara har sinat under pandemin. Det handlar om halvledare som är helt avgörande för tekniken. För bilindustrin innebär det att produktionen blir nästan stillastående.
– Jag tror att vi har 200 bilar som sitter fast, säger Tim Håkansson, säljare på Skoda i Eklanda.

ANNONS
|

I nästan all teknik som produceras idag finns datorchipp och på chippen sitter halvledarkomponenter som leder ström. Det är genom dessa chipp som exempelvis en lampa i en bil kan blinka. Under pandemin har efterfrågan på halvledare ökat vilket har skapat problem för fordonsindustrin som är helt beroende av tekniken.

I Eklanda finns flera bilförsäljare som vittnar om den akuta bristen. I lokalerna står mängder med utställningsbilar som lockar besökare att köpa men i nuläget så finns det ingen bil att köra iväg med och det finns ingen som kan säga när den kan levereras.

– Vi kan inte säga exakt när du får den, det brukar vi kunna säga. Fabriken kan inte säga i sin tur när de får tillgång så det de gör nu är att pussla ihop och bygga så mycket bilar de kan, säger Peter Löfström, försäljningschef på Audi.

ANNONS

LÄS MER:83-åriga Bifrostbon Mona Johansson körde ut bedragaren som påstod sig komma från banken

”Drog i handbromsen”

Under pandemin har konsumtionen av teknik ökat men samtidigt så har produktionen av halvledare inte hängt med. De största fabrikerna som tillverkar halvledare är stationerade i Taiwan och Kina och i början av pandemin så fick de ett återbud från bilbranschen.

– För drygt ett år sedan drog bilbranschen i handbromsen. Då tänkte vi att vi måste lugna ner oss med bilarna för vi kommer få en massa stående men så blev det tvärtom. Då kommer bilbranschen tillbaka och knackar på dörren och säger ”vi behöver halvledare” och då svarar de att ”ni ha ju sagt att ni inte ska ha några, ställ er sist i kön”, säger Pontus Arvidsson, säljledare på Ford Eklanda.

LÄS MER:Kommunen om översvämningen: ”Vi vet inte hur det kunde hända”

Europeisk brist

Den stora bristen på halvledare sprider sig långt utanför Sveriges gränser. I Europa finns det fabriker som producerar halvledare men det är främst från Asien som importen skett.

– Europa har aldrig brytt sig om det här. De trodde att det inte kunde ta slut men nu så ska man bygga fabriker, säger, Thorvald Andersson, professor emeritus i mikroteknologi och nanovetenskap vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg.

Några exakta siffror på hur stor del av halvledarna som går till fordonsindustrin är svåra att hitta men enligt Thorvald Andersson bör det vara strax under tio procent.

LÄS MER:Ny stöldkupp mot bilar i Mölndal – tio fall på två dygn

Fler vill ha el

Trots att det dröjer länge innan de olika bilförsäljarna kan få ut bilarna på marknaden så säger alla att de aldrig har tagit emot så många ordrar som de gjort under pandemin.

– Det beror på att folk inte vill åka buss eller spårvagn och de reser inte utomlands, säger Pontus Arvidsson, säljledare på Ford Eklanda.

Och det är elbilen som de olika bilföretagen väljer att satsar på.

– Femtio procent av alla nya bilar som vi säljer är helelektrifierade. Och de helelektrifierade bilarna kräver kanske ännu mera halvledare skulle jag tro, säger Peter Löfström, försäljningschef på Audi.

LÄS MER:Företagen i Mölndal som ansökt om konkurs under pandemin

Drar in funktioner

I de nya bilarna är tekniken central. Adaptiv farthållare, automatiska ljus, datorer, och mycket mer kräver halvledare vilket har fått bilbranschen att tänka om. För att få ut fler bilar har en del funktioner slopats.

– Även om det är fossildrivna bilar så är det så mycket el som ska in i bilen. Det som man har slopat nu är elmanövrerad barnsäkring för det tar upp alldeles för mycket komponenter och det är för lite människor som använder det, säger Tim Håkansson från Skoda.

LÄS MER:Mölndal klättrar i företagsrankning

Oklara prognoser

Trots att ingen av bilförsäljarna ser att problemet är löst inom en nära framtid så är ingen orolig. Det stora intresset för att köpa bil under pandemin har inte avtagit trots att bilarna inte levereras.

– Det värsta scenariot för oss är att kunderna tröttnar på att vänta men de kan inte gå någon annanstans för vill de ha motsvarande bil så har alla tillverkare samma problem. Tittar vi generellt så verkar det som att det här kommer att vara ett kvarstående problem som kommer att hålla i sig i ganska lång tid, säger Peter Löfström från Audi.

LÄS MER:Thomas scanner ska upptäcka coronasjuka vid entrén

– Vi har haft ett enda avhopp på 200 bilar. Folk fattar att det inte blir bättre om de vänder sig någon annanstans heller för det finns inga. Jag tror att vi har 200 bilar som sitter fast och som inte rör sig, säger Tim Håkansson, säljare på Skoda.

– Det finns ju ingen annan leverantör som kan stå med en bil till dem och då blir det ju att hoppar du av nu då kommer det ta ännu längre tid, säger Pontus Arvidsson, säljledare på Ford.

Ladda ner vår nyhetsapp!

1. Sök på ”Mölndals-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.

ANNONS