Lisebergs Guldpass blir dyrare – parken ändrar priserna för årets åkpass

Den 20 april öppnar Liseberg för sin 101:a sommarsäsong. Då kommer gästerna att välkomnas med både nya priser och ett nytt kapacitetstak på hur många gäster som får vistas i parken samtidigt.

ANNONS

Inför säsongsöppningen kommer Liseberg att ändra priserna för de olika passen som går att köpa till parken – med både höjningar och sänkningar.

Det kommer att bli billigare att köpa flera av passen online, jämfört med i entrén.

– Vi gör det här av flera orsaker. Vi ser att marknaden har ett ökat onlinebeteende men också för Lisebergs del ger det oss möjlighet att verksamhetsplanera med bemanning och att kommunicera med gästerna innan, under och efter ifall det sker några förändringar, säger Robert Arvidsson, kommersiell chef på Liseberg.

Det här blir billigare

För Entré och antingen det Stora Åkpasset eller Kaninpasset kommer grundpriset att sänkas om man bokar det online. Priserna kan skilja sig beroende på vilken dag man bokar, om det är högsäsong eller mycket gäster i parken.

ANNONS

Grundpriset för det Entré och det Stora Åkpasset sänks med 30 kronor om man bokar det online, medan Entré och Kaninpasset kan sänkas med 20 kronor vid en onlinebokning.

Så ändras priserna

Lisebergs nya priser innebär att en del pass kommer att bli billigare om man bokar online:

Entré & Stora Åkpasset på Liseberg.se - från 365 kr

Entré & Stora Åkpasset i kassan - från 395 kr

Entré & Kaninpasset på Liseberg.se - från 275 kr

Entré & Kaninpasset i kassan - från 295 kr

Barn under 110 cm har gratis entré.

Kaninpasset hette tidigare Lilla Guldpasset eller Lilla Åkpasset, men har nu bytt namn i syfte att förtydliga att det är ett barnpass man köper som endast gäller för ett visst antal attraktioner i parken.

Robert Arvidsson ser prisförändringarna som skäliga, då man vill både anpassa sig och uppmuntra bokningar online. Samtidigt vill man fortfarande att det ska vara tillgängligt att besöka parken utan att boka.

– Man ska kunna komma till parken spontant så vi vill inte begränsa det för göteborgarna, säger Robert Arvidsson.

Guldpass och seniorpriser höjs

Lisebergspasset för seniorer som lanserades 2023 kommer att finnas kvar även i år, och kommer att ha ett fast pris på 195 kronor oavsett om det köps online eller i kassa. Det är en höjning med ungefär hundra kronor från förra året, som Robert Arvidsson.

– Vi var tydliga med att det var ett jubileumspris förra året. Nu känner vi att vi har ett skäligt pris, då det är halva priset jämfört med Lisebergspasset.

Priset för det Stora Guldpasset, som ger en entré och fria åk i Lisebergsparken under ett års tid kommer att höjas med 200 kronor. Tidigare kostade det 2 295 kronor och nu kommer det att kosta 2 495 kronor.

– Vi tänker att det är en väldigt bra åkprodukt. Snittbesökaren som har det stora Guldpasset besöker oss åtta gånger per år och redan efter tre och en halv gång har man tjänat in det, säger Robert Arvidsson.

– Vi tycker att det är en skälig ökning. Man får mycket för pengarna, sen beror det ju på hur mycket man utnyttjar dem.

Robert Arvidsson är kommersiell chef på Liseberg.
Robert Arvidsson är kommersiell chef på Liseberg. Bild: Nicklas Elmrin

Nytt kapacitetstak

Liseberg har en prismodell där det förekommer olika priser beroende på vilken dag man vill besöka parken. Under högsäsong och när det är många gäster i parken så kan det kosta mer att köpa ett åkpass.

– Vi vill gärna flytta gästvolym till dagar vi har mer kapacitet och mindre köer, säger Robert Arvidsson.

– Köper man bara entré har vi inget kapacitetstak, vill man äta på restaurang och spela femkamp eller konsert är alla välkomna.

Men om ett visst kapacitetstak har nåtts kommer det inte gå att boka åkpass online under de dagarna. Däremot kommer det fortfarande att gå att köpa pass vid entrén.

– Vi vill att man ändå ska kunna komma till parken och köpa en åkprodukt, men då kan vi uppmärksamma gästen på att det kan vara mycket folk i parken och mycket köer.

De personer som har ett guldpass på Liseberg är alltid välkomna oavsett om man nått kapacitetstaket eller inte, förtydligar Robert Arvidsson. Han understryker även att det endast kommer vara aktuellt under några få dagar under högsäsongen, främst i juli.

– Majoriteten av öppetdagarna kommer det inte att vara så.

Liseberg uppger även att prisförändringarna varit planerad sedan hösten och är inte en konsekvens av branden på Oceana.

LÄS MER:Thomas Piltorp är direktör på Hotell The Weaver

LÄS MER:Liseberg: Oceana klarade sig bättre än man trott

LÄS MER:Mölndalsbon Alice såg Oceana stå i lågor: ”Aldrig sett så mycket rök”

ANNONS