Fredrik Hofflander vill att det ska gå bra för näthandlarna.
Fredrik Hofflander vill att det ska gå bra för näthandlarna. Bild: Anna Mattisson

Nu när jag vant mig vid att handla mat på nätet tänker jag inte sluta

Matbutikerna på nätet sliter hårt för att få ekonomin att gå runt. Jag hoppas att de lyckas.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

I en tid för länge länge sen var jag redigt trött på att storhandla på Coop en gång i veckan. Och ännu mer trött på att sedan behöva småhandla glömda varor de övriga sex dagarna.

Det måste finnas en bättre lösning, tänkte jag.

LÄS MER:Mathem behöver nya lokaler – men får inget napp i Mölndal

Och så hände det sig att Ica Kvantum i Landvetter drog igång en nätbutik i skarpt läge. Jag jublade, tills jag insåg att denna enda nätbutik (det FANNS verkligen ingen annan) bara levererade till Härryda och Partille. Jag bodde då i östra Göteborg, 200 meter från gränsen till just Partille.

Men jag tänkte inte låta chansen glida mig ur händerna. Samvetslöst gick jag in på sidan och storhandlade som om det inte fanns någon morgondag. Sedan skrev jag att jag bodde på en helt osanningsenlig adress, belägen på andra sidan den där förbaskade kommungränsen. Ordern godkändes.

ANNONS

LÄS MER:Ica Kvantum i Mölndal startar näthandel: ”Det kostar mer än man får in”

Dagen efter ringde förstås chauffören upp den falske Partillebon Fredrik Hofflander och undrade varför han inte hittade fram. Jag förklarade myndigt att det lätt blir lite struligt med gps-navigeringen i närheten av kommungränsen.

– Kör en liten bit längre på samma gata bara, så bor jag i de röda tegelradhusen där, sa jag glatt.

Den muttrande chauffören lämnade över kassarna och jag kände att mitt nya liv hade börjat.

15 år senare framstår den här historien förstås som en aning daterad. Ica, Coop, Axfood och dessutom ett par andra tunga aktörer kör numera hem mat till vart och vartannat hushåll.

LÄS MER:Nu händer det – plötsligt trivs jag i munskydd

Och efter drygt ett år av pandemi gör de det mer än någonsin förut.

Så här långt har det gått att se ganska stora skillnader mellan de gamla matjättarna och de lite färskare konkurrenterna, som till exempel Mathem och mat.se. Medan de förstnämnda suttit fast i en butiksbaserad verklighet, där anställda går och plockar varor i gångarna, har de nya bolagen kunnat specialisera sig helt och hållet på nätbutiken – med exakta lagersaldon och smarta leveranslösningar.

I dagens tidning kan du läsa om Mölndalsbaserade Mathem, som trots att alla kunder älskar konceptet sliter med ett stort problem. Plus och minus går helt enkelt inte ihop. Därför behövs det ännu mer automatisering på lagret – och därmed också nya lokaler, som tyvärr inte tycks gå att uppbringa inom kommunens gränser.

Du kan också läsa om Ica, som går i samma fotspår och satsar på ett gigantiskt e-handelslager på Hisingen. Dit har den stora butiken i Mölndal galleria valt att ansluta sig, och även här är grundtanken att den fysiska och digitala handeln inte ska blandas ihop.

Ett rimligtvis mycket klokt drag. Jag hoppas att både Mathem och Ica lyckas med sina offensiva satsningar. För jag tänker faktiskt inte gå tillbaka till att släpa hem toapappersbalar, 15 liter mejerivaror och de där förtvivlat stora branflakespaketen igen.

ANNONS