Arkivbild.
Arkivbild. Bild: Ulf Börjesson

Patient fick vänta på vård i över ett år – trots prioritering

En patients familj sökte sig till Barn- och ungdomspsykiatrin i Krokslätt för att få hjälp, men fick som svar att det var långa väntetider. Ett år senare blev patientens tillstånd allvarligare och de fick vända sig till en akutmottagning istället.

ANNONS
LocationMölndal||

Det var i oktober 2018 som en person sattes upp på en prioriterad väntelista på Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) i Krokslätt. Efter det ska familjen ha ringt till mottagningen upprepade gånger och frågat om väntetiden, men ska inte ha fått något tydligt svar på hur långa köerna var.

Ett år passerade sedan förbi och patientens tillstånd blev allvarligare. Den 26 november 2019 ringde familjen till mottagningen för att höra när själva utredningen skulle starta. Några dagar senare, den 11 december, valde de istället att söka hjälp hos en barn- och ungdomspsykiatrisk akutmottagning.

LÄS MER:Läkartiden dröjde tio månader – dubbelseendet visade sig vara en hjärntumör

Men exakt hur händelseförloppet såg ut råder det delade meningar om. Mottagningen menar att patienten sattes upp på en väntelista för utredning den 14 november och att den sista telefonkontakten de hade var den 21 november 2018. Under sommaren året därpå skrevs närstående in på en föräldrakurs, men de ska då ha valt att avboka det besöket. Mottagningen menar också att de inte fick några uppgifter om att patientens situation försämrats under sommaren och fram mot vintern.

ANNONS

Ivo (Inspektionen för vård och omsorg) bedömer ändå att den långa väntetiden var orimlig och menar att mottagningen inte tagit tillräcklig hänsyn till patientens trygghet och säkerhet. Vidare förklarar Ivo att tidigare insatta åtgärder hade kunnat underlätta för patienten både i skolan och i hemmet.

LÄS MER:Hon slog larm om brister på äldreboendet – cheferna lyssnade inte

Den psykiska ohälsan har ökat kraftigt

Annika Westlund, enhetschef för Barn och ungdomspsykiatrin i Krokslätt, berättar att den psykiska ohälsan har ökat kraftigt de senaste åren och att de tydligt kan se det i ärendeökningarna inom barnpsykiatrin.

– Tyvärr är det inte ovanligt med väntetid till utredningar, men vi är förstås aldrig nöjda om det är någon patient som får vänta länge på vård och eventuellt försämras under tiden som man väntar, säger Annika Westlund och fortsätter:

– Vi har helt nyligen fått möjligheten att remittera över utredningarna till privata, upphandlade aktörer, vilket kommer att korta våra utredningsköer avsevärt.

LÄS MER:Läkare utfärdade falska coronaintyg – får lämna ny tjänst på Sahlgrenska

Att det är långa väntetider handlar oftast om att utredningarna är en omfattande process med både psykolog och läkare involverade och med många moment. I vissa fall kan patienter få vänta i upp till tre år, men oftast har patienten fått förfrågan om att starta en utredning men valt att vänta då det passat dåligt i tid, menar Annika Westlund.

Finns det något man kan göra för att påskynda processen?

– Om vi upptäcker att man önskar andra insatser under tiden, eller om patienten blir försämrad så brukar vi erbjuda andra behandlande eller stödjande insatser. För att fånga upp detta har vi en väntelistetelefon, med telefontid en timme per vecka, dit man kan ringa för att diskutera både väntetid och hur barnet mår under väntetiden, säger Annika Westlund.

Ladda ner vår nyhetsapp

1. Sök på ”Mölndals-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.

ANNONS