Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Line Broman är PT och hälsoinspiratör och älskar att träna ute.  Bild: Privat
Line Broman är PT och hälsoinspiratör och älskar att träna ute. Bild: Privat

Så tränar du bäst ute: ”Använd stenar och stockar”

När pandemin kom ökade intresset för att träna utomhus. Men hur gör man – och vad kan vara viktigt att hålla koll på som nybörjare?
Line Broman, hälsoinspiratör och samtalsterapeut hjälper dig att komma i gång.

Line Broman bor i Lindome och har alltid tränat utomhus.

– Med tanke på pandemin så har jag börjat vara ute ännu mer, och grejen med att vara ute är ju att man inte behöver några redskap. Allt finns redan i naturen, säger hon.

Tidigare var hon elitidrottare inom cykling och längdskidåkning i Norge och i dag jobbar hon som personlig tränare och hälsoinspiratör.

LÄS MER: Inför en åldersgräns på skateparker

När Line ger sig ut i på en löprunda gillar hon att använda sig av det som redan finns i naturen.

I Mölndal finns ett utomhusgym i Mölndalsparken.
I Mölndal finns ett utomhusgym i Stadsparken. Bild: Linnea Svensson

– Hittar du ett träd med en gren som sticker ut, som du når, så kan du hänga dig ner och göra chins plus att du får träna greppmusklerna så det inte är så jämnt.

LÄS MER: Kulturskolan i Mölndal kan bli dyrare – förslag om höjda avgifter

Gratis-träning – när du plockar svamp

Hon tipsar också om att göra utfallssteg i backarna, eller hoppa upp på en sten som är i knähöjd – för att träna spänst och styrka.

– Det som är så bra i naturen är att du kan hitta något som passar dig. Det är bara att ge sig ut och hitta något och sen kör man på det. Det är väldigt roligt, säger Line Broman och fortsätter:

– Exempelvis kombinera löprundan med att plocka blåbär och svamp, gör en knäböj varje gång du ska plocka – det är gratis-träning.

Lines sex tips för lyckad utomhusträning:

  • Använd dig av det du hittar i naturen, stenar, grenar och stubbar.
  • Gör utfallssteg i backarna – det är extra skonsamt.
  • Ta en avstickare på en liten skogsväg och träna spänst genom att hoppa över grenar och rötter.
  • Böj benen i stället för att luta dig framåt när du plockar bär eller svamp.
  • Ta det försiktigt i början.
  • Ha alltid med dig mobiltelefon i fall någon skulle hända.

Om du är nybörjare

Är du nybörjare är det viktigt att inte gå ut för hårt, enligt Line Broman.

– Ta det lugnt och börja långsamt, det är viktigt att inte pressa sig och tro att det är det bästa. Det är inte bra för kroppen att göra det i början. Det är stor risk för skador om man kör på för hårt, säger hon.

Det kan också vara en bra idé att boka in en tid med en personlig tränare innan man sätter i gång med sin egna utomhusträning på exempelvis ett utegym.

– Det allra bästa är att kontakta en personlig tränare och få olika program som passar till en själv och också få en förklaring på hur man ska använda olika redskap. En personlig tränare kan se var personen befinner sig fysiskt – ibland överskattar vi oss själva och ibland underskattar vi oss själva, säger Line Broman.

Ladda ner vår nyhetsapp!

1. Sök på ”Mölndals-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.