Rälsen är sliten i Mölndals innerstad.
Rälsen är sliten i Mölndals innerstad. Bild: Elvira Linderot

Snart gnisslar spårvagnarna mindre i centrala Mölndal

Hör du till dem som reagerat på höga gnissel och oljud från spårvagnsrälsen i Mölndals innerstad? Då har vi goda nyheter. Göteborgs spårvägar har nämligen beslutat att åtgärda problemet.

ANNONS
|

Hållplatslägena i Mölndals innerstad, samt vändplatsen under Essityhuset, har sliten räls. Det gör att en hel del oönskat oljud uppstår när vagnarna passerar – vilket Göteborgs spårvägar nu ämnar göra någonting åt.

Enligt information från Mölndals stads hemsida ska företaget bedriva slip- och svetsarbete nattetid mellan klockan 22.00 och 06:00 för att åtgärda ljudproblemet. Ambitionen är att inte störa de boende, men en del buller kan uppstå under renoveringen meddelar man.

Sammanlagt rör det sig om 15 nätter, fördelade på datumen 9–10 september, 14–21 september och 5–8 oktober.

Kollektivtrafiken ska inte påverkas av arbetet.

Över 17 mil

På Västtrafiks hemsida förklarar Per Merinen, planeringsledare för spårdrift, hur det kommer sig att den 17 mil långa rälsen i spårvagnsnätet gnisslar.

ANNONS

– Det beror på mikroskopiskt små sprickor uppepå rälsen. När vagnen går lite i sidled kan det uppkomma ett ljud. Det är särskilt de italienska vagnarna som har gnisslat och det beror på att de har en annan hjulupphängning där hjulen sitter lite stelt. Hjulparet ska egentligen följa med vagnen i kurvor, men de är inte så bra på det. Då gnisslar det när vagnen svänger och hjulen går emot rälsen, säger han.

2019 lanserades en ny teknik med automatisk smörjning som skulle dämpa oljudet från rälsarna med uppskattningsvis 80 procent – en teknik som tog SKF fyra år för att ta fram, enligt uppgifter från Göteborgs-Posten.

LÄS MER:Politisk reklam på spårvagnar upprör förare

LÄS MER:Kvinna utsatt för stöldförsök på Mölndals station – mitt under sändning på Instagram

LÄS MER:Axel från Meijers möbler såg hela olyckan: ”Hörde en smäll”

ANNONS