Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Det är problem med Västtrafiks app To Go, och resenärer får därför resa gratis. Bild: Skärmdump/Andreas Olsson
Det är problem med Västtrafiks app To Go, och resenärer får därför resa gratis. Bild: Skärmdump/Andreas Olsson

Tekniska problem hos Västtrafik – resenärer får gratisbiljetter

Biljettproblem med Västtrafiks app uppstod under morgonen och resenärer fick därför resa med gratisbiljetter. Teknikstrulet upptäcktes under torsdagsmorgonen, men det är fortsatt oklart vad felet berodde på.

Västtrafiks resenärer som öppnade appen To Go märkte nog att de kunde resa gratis en stund. Problemen med betalningen i appen uppstod vid klockan 07.30.

– Vi verkar ha problem med appen just nu, och har startat en servicebiljett, sade Camilla Kanflo, störningskoordinator på Västtrafik och fortsatte:

– Det är svårt att gå in på alla tekniska detaljer, men det är felanmält och vår it-avdelning jobbar på det, säger Camilla Kanflo.

Den så kallade servicebiljetten gäller i 30 minuter, fram till åtta-snåret, men Västtrafik har strax efter halv åtta ingen prognos på när felet kan vara avhjälpt.

– Klockan 08.03 berättade en kollega att det började det funka igen, säger Camilla Kanflo.

Det är andra gången på kort tid som appen ligger nere. Resenärer upplevde problem för knappt två veckor sedan, då Västtrafik också valde att dela ut gratisbiljetter. Enligt Västtrafiks presstjänst finns det inget samband mellan detta och tidigare störningar.

– Jag har inte fått information, orsak eller så vidare. Vi arbetar för full för att lista ut vad det beror på, sade Alice Roman Dadisho, presskommunikatör på Västtrafik, strax efter klockan 08.00.

Senare meddelande hon att det inte var problem i själva appen, utan i det system som hanterar biljetter och köp.