Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Elsparkcyklar har varit en omdebatterad fråga på många håll i landet. Göran Werner, chef över tekniska förvaltningen, vill åtminstone avvakta med att låta företagen etablera sig i Mölndal.  Bild: Nora Lorek, Emmy Jonsson
Elsparkcyklar har varit en omdebatterad fråga på många håll i landet. Göran Werner, chef över tekniska förvaltningen, vill åtminstone avvakta med att låta företagen etablera sig i Mölndal. Bild: Nora Lorek, Emmy Jonsson

Utredningens förslag: Nej tack till elsparkcyklar i Mölndal

Elsparkcykelföretagen har i snart två år uppvaktat Mölndals stad för att få placera sina cyklar i kommunen. Efter en utredning kommer nu tjänstemännens förslag till tekniska nämnden: att säga nej.
– Än så länge kan vi inte kontrollera det tillräckligt bra, säger Göran Werner, förvaltningschef på tekniska.

Marknaden för elsparkcyklar har svällt till oanade proportioner de senaste åren. Det många dömde ut som en kortlivad fluga har visat sig mer beständigt än så, och snart finns det väl knappt en västsvensk som inte har varit nära att snubbla över färgglada metallfordon med namn som Voi och Lime.

2020 gjorde företagen Bolt och Bird närmanden till Mölndals stad, och förklarade sin ambition att utöka verksamheten i Göteborg till att också innefatta Mölndal.

Sedan dess har en arbetsgrupp i tekniska förvaltningen samt Mölndals parkering och en konsult utrett frågan. De har också tagit fram ett förslag till hur en överenskommelse mellan kommunen och företagen skulle kunna se ut.

LÄS MER: Besked om elsparkcyklarna dröjer: ”Medvetna om problemen”

Trots denna skiss, och trots de eventuella fördelar som en etablering skulle kunna innebära, föreslår förvaltningen nu att tekniska nämnden säger nej till företagen.

– Vi har en god dialog med några sparkcykelföretag, men i dagsläget tycker vi inte att kommunen ska träffa någon överenskommelse om att låta dem använda kommunal eller allmän mark, det stämmer, säger förvaltningschef Göran Werner.

Lyfter både fördelar och nackdelar

Bland de fördelar som en etablering skulle innebära, listar förvaltningen bland annat att cyklarna kunde komplettera kollektivtrafiken, samt att kommunen skulle nå en yngre målgrupp som vanligen inte brukar andra hållbara transportsätt.

Nackdelarna är desto fler.

– Vi har för närvarande ingen bra lösning för att kunna kontrollera det hela tillräckligt bra. Lagstiftningsmässigt kan vi till exempel inte reglera cyklarnas utbredning, annat än att vi kan neka dem att använda vår mark till sina stationer, säger Göran Werner.

LÄS MER: Vansinnet med elsparkcyklarna måste stoppas

I sin tjänsteskrivelse nämner förvaltningen att elsparkcyklarna skulle innebära en ökad arbetsbelastning inom kommunen. Göran Werner tillägger att cyklarna ofta parkeras på opraktiska sätt och skapar en stökig miljö, som till exempel kan försvåra för människor med funktionsnedsättning att ta sig fram.

– Man har också sett att det händer många olyckor.

Ser riskerna

En som blir glad när han får höra om Mölndals stads tankar är spårvagnschauffören Johan Kanmert, som också är arbetsmiljöansvarig på Kommunal Västs trafiksektion.

– Det är jättebra om man inser problemen i Mölndal. Det är ett alldeles för stort problem med unga förare och folk som kör berusade, säger han.

Han har sett problemen i Göteborg och tycker inte att fordonen ska få köras i städer överhuvudtaget.

– Då får det vara reglerat så att det funkar, men nu är det för rörigt och för farligt. Som spårvagnsförare går det inte att väja när en elsparkcykel kör ut framför en, säger han.

LÄS MER: Kille på elsparkcykel körde in i bil – smet från platsen

Struntade i beslutet

Just olycksrisken är en av anledningarna till att fler kommuner har valt att neka elsparkcykelföretagen rätten att använda deras mark. I åtminstone två fall – Växjö och Gävle – bestämde sig det norska företaget Ryde för att strunta i beslutet och parkera sina cyklar i kommunerna ändå.

Göran Werner, förvaltningschef tekniska. Bild: Emmy Jonsson
Göran Werner, förvaltningschef tekniska. Bild: Emmy Jonsson

Att Mölndal skulle kunna utsättas för en liknande kupp ser inte Göran Werner som troligt.

– Det är klart att de skulle kunna placera cyklarna hos oss, men inte i uthyrningssyfte. Inte lagligen. Det är som när man ska sälja jordgubbar på torget, eller vad som helst. Det måste finnas ett tillstånd.

LÄS MER: Vill få slut på nedskräpningen av elsparkscyklar i Mölndal: ”Ser ju inte klokt ut”

När tekniska nämnden har sitt sammanträde 25 oktober kommer politikerna förmodligen att besluta i enlighet med förvaltningens förslag, enligt indikationer som Göran Werner har fått. Han vill dock betona att ett nej inte är ett nej för all framtid.

– Det händer mycket i lagstiftningen nu, så vi vill avvakta och se om det blir tydligare vad vi kan och inte kan göra för att kontrollera cyklarnas utspridning. Vi är i alla fall positivt inställda till att man hittar en bra lösning. Inte heller bland politikerna tror jag att det finns några direkta motståndare, säger han.

Tanken är att ärendet ska tas upp för ny diskussion under våren 2022.

LÄS MER: Elsparkcyklar, okej då – men ställ hårda krav på bolagen

Ladda ner vår nyhetsapp!

1. Sök på ”Mölndals-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.