Västtrafik höjer biljettpriserna i januari 2023 – politikerns kritik

Västtrafik höjer biljettpriserna från årsskiftet. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet ville se en frysning av priserna, men förslaget förlorade omröstningen i regionens kollektivtrafiknämnd.

ANNONS

– Jag tycker personligen inte att det fungerar i längden att bara höja priserna. Vi måste titta på andra sätt att finansiera kollektivtrafiken, säger nämndens avgående ordförande, tillika Stensjöbon, Ulrika Frick (MP).

Beslutet togs på torsdagen, under samma möte som det bestämdes om ett förändrat zonupplägg i regionen.

– Förslaget om att frysa biljettpriserna vid den nuvarande nivån fanns inte med på den ordinarie dagordningen. Det var ett så kallat initiativärende från S och V, men som röstades ned av M, SD, KD, L och C, säger Ulrika Frick på fredagen.

Månadsbiljetten 20 kronor dyrare

En enkelbiljett i en zon (A, B och C) höjs från årsskiftet med en krona till 36 kronor. Ett 30-dagarskort blir 20 kronor dyrare, från 815 till 835 kronor. Det rapporterade Sveriges Radio P4 Sjuhärad om på torsdagen.

ANNONS

– Biljettpriserna har höjts varje år sedan en väldigt lång tid tillbaka. Det bland annat eftersom Västtrafiks anställda får löneökningar och för att bränslet och underhållet blir dyrare, förklarar Ulrika Frick (MP).

Ulrika Frick (MP) ser gärna att kollektivtrafikens finansiering tar inspiration från Frankrike, där den enligt Frick delvis finansieras med arbetsgivaravgiften.
Ulrika Frick (MP) ser gärna att kollektivtrafikens finansiering tar inspiration från Frankrike, där den enligt Frick delvis finansieras med arbetsgivaravgiften. Bild: Peter Wahlström

Sista ordet behöver dock inte vara sagt, menar hon. Vecka 43 tillträder det nya styret i Västra Götalandsregionen, som de fyra kommande åren ska utgöras av S, V och MP.

– Det är möjligt att frågan tas upp igen. Vi får helt enkelt se.

Vill titta på Frankrike

Som kollektivtrafiknämndens ordförande avstod Ulrika Frick från att rösta i torsdags.

– Jag gör det dock om vi kommer i ett läge där min röst avgör, säger hon.

Vid årsskiftet lämnar Frick däremot sitt uppdrag eftersom policyn inom Miljöpartiet är att partiets företrädare ska sitta i max tre mandatperioder på en och samma position.

– Min egen grundinställning till det här är att vi måste göra det attraktivt att resa kollektivt och då är förstås prisläget en viktig fråga. Men det finns ett problem med hur detta ska finansieras på bästa sätt och enligt mig måste vi hitta andra vägar än att just höja priserna, det fungerar inte i längden, säger Ulrika Frick.

– Blir det bara dyrare tappar kollektivtrafiken konkurrenskraft med resultatet att människor väljer andra sätt att – som exempel – ta sig till sina jobb. Det blir dessutom en jämlikhetsfråga om en del människor helt enkelt inte har råd att använda kollektivtrafiken, fortsätter hon.

Från årsskiftet 2023 höjs biljettpriserna hos Västtrafik. Enligt Ulrika Frick (MP), kollektivtrafiknämndens ordförande i regionen, har så gjorts i många år – men enligt henne är det inte hållbart i längden.
Från årsskiftet 2023 höjs biljettpriserna hos Västtrafik. Enligt Ulrika Frick (MP), kollektivtrafiknämndens ordförande i regionen, har så gjorts i många år – men enligt henne är det inte hållbart i längden. Bild: Sofie Lahtinen Carlsson

Enligt Miljöpartiets Ulrika Frick är en fransk modell möjlig att titta närmare på.

– Där går en del av arbetsgivaravgiften till att finansiera kollektivtrafiken vilket gör det attraktivt för människor att välja den för att resa till och från till exempel jobbet, säger hon.

Nya biljettpriser från 2023

• Enkelbiljett i en zon (A, B, C) från 35 till 36 kronor (+ 1 krona).

• Enkelbiljett ungdom i en zon, från 26 till 27 kronor (+ 1).

• 30 dagar, en zon, från 815 till 835 kronor (+ 20).

• 30 dagar, två zoner, från 1225 till 1260 kronor (+ 35).

• 30 dagar, tre zoner, från 1870 till 1920 kronor (+ 50).

Ungdom enkelbiljett 1 zon (A, B, C) 27 kronor (+1)

Källa: Sveriges Radio P4 Sjuhärad, som fått uppgifterna från Västtrafik.

LÄS MER:Utsläppen minskar i Mölndal – men inte tillräckligt snabbt

LÄS MER:Snart gnisslar spårvagnarna mindre i centrala Mölndal

LÄS MER:Förseningar kostar Västtrafik miljoner – så mycket betalas ut

ANNONS