Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/6

Marcus udda extraknäck – designar egna golfprylar från källaren i Kållered

Han vill ruska om lite i den traditionsfyllda golfsporten. Därför har Marcus Waltilla börjat sälja rosa peggar av bambu.
– Det är ett miljövänligt alternativ som också håller bättre, säger Marcus Waltilla.

Före detta fotbollsspelaren och VM-deltagaren i OCR (hinderbanelöpning) sitter i radhuset i Kållered. På bordet framför honom ligger designade handdukar att torka golfklubbor med – och några paket peggar från Marcus företag Onegolf.

– Jag ville hitta miljövänliga produkter som stack ut lite. Golfen är väldigt traditionell och det här med färger på prylarna finns nästan inte.

LÄS MER: Niklas Wikegård och NHL-proffset John Klingberg spelade in tv på Hills

Bambu – för miljöns skull

Han testade fram peggar av flera material, allt från trä och majsstärkelse till bambu. Trä föll bort på grund av sämre hållbarhet, majsstärkelse för att maskinerna som gör i ordning tee (utslagsplatserna) tog skada. Så valet föll till slut på bambupeggar.

– Det finns bambupeggar, men de är inte så vanliga. Ofta är de vita och förpackade i plast, säger Marcus

Plast valdes bort och förpackningarna är i stället renodlat i papp.

Varför är bambu mer miljövänligt?

– Den växer med en meter per dygn så jag tar inte av naturens resurser. Peggarna är mer hållbara och bryts ner mycket snabbare än om de skulle vara i annat material.

LÄS MER: Lyckades med omöjliga golfslaget: ”Känslan var häftig”

En stor nackdel finns dock enligt Marcus Waltilla.

– Bambu växer i Asien och måste fraktas hit. Tyvärr ser jag ingen kortsiktig lösning där.

Har designat själv

Han är utbildad art director och har arbetat länge med marknadsföring. De senaste nio åren i sportbranschen, bland annat med försäljning av skidglasögon, outdoorutrustning och surfdito.

– Jag hade som plan att hitta något vid sidan av mitt vanliga jobb där jag kunde uttrycka det jag ville. Och då kände jag att jag ville ruska om golfen lite.

Marcus Waltilla

Ålder: 35

Bor: I radhus i Kållered.

Familj: Hustrun Ann-Sofie och barnen Maximilian, 7, och Lukas, 5.

Intressen: Idrott i alla dess former. Har spelat futsal med Gais, deltagit i VM och EM i OCR (hinderbanelöpning), golf, film, resor, vara med familjen.

Kuriosa: Bröt nacken i fotbollspremiären med sitt nya lag Utbynäs SK 2016 vilket ledde till att han fick sluta med fotboll och futsal. Efter olyckan drabbades han bland annat av smärta i nacken och whiplash. ”Fast smärtan i nacken minskade när jag tränade så därför började jag med OCR”.

Aktuell: Driver nystartade firman Onegolf från källaren i radhuset.

Han har designat produkterna i form av peggar, greenlagare, handdukar, kepsar och handskar själv. De tillverkas i Kina respektive Indonesien medan pappförpackningarna görs i Göteborg för att sedan packas i källaren i Kållered.

– Grundtanken har hela tiden varit att inte rucka på performance (prestandan) och att kunna stå för hållbarhet. Onegolf är och ska vara ett premiummärke, säger Marcus Waltilla.

Det betyder att hans produkter ligger i det högre prisspannet och att exempelvis 40 peggar kostar 79 kronor.

Bara positiv respons

Han och en kollega startade arbetet med företaget i januari i år, men nu driver Marcus det på egen hand. Den första beställningen kom i juli, innan webbsidan ens var lanserad och han ser framför sig en uppstartsfas på ett till två år.

LÄS MER: Wellibites grundare Sara Serray om succén i Draknästet: ”Nästan mer nervös igår”

– Onegolf betalar inte mina räkningar. All försäljning går tillbaka till företaget för att utveckla det vidare, säger Marcus som tills vidare fortsätter att frilansa inom marknadsföring.

Har det funnits intresse från investerare?

– Vi pitchade idén för några i juni och jag har inte fått någon negativ respons alls. Men en del var för stora och ville se en omsättning på 40–50 miljoner kronor per år och jag vill hellre driva de här produkterna framåt. Men jag ska träffa ett par mindre investerare i oktober.

Vad är en rimlig omsättning för ditt företag?

– En möjlig nivå är att sälja för tre till fem miljoner kronor om något år.

LÄS MER: Golfbanan i Lindome har fått fler medlemmar under coronapandemin

Rosa peggarna säljer bäst

För att nå dit väntar nu en mängd möten med golfklubbar och företag de närmaste månaderna. Faktum är att Marcus Waltilla kommit in i golfbranschen helt fel då det under september och oktober sker en kraftig nedgång i antal spelade rundor. Det är i april den stora försäljningen startar.

– Webbshopen har ändå gått otroligt bra så här långt. De rosa peggarna säljer klart bäst och jag jobbar redan med stora klubbar som Hills och Hovås.

Ladda ner vår nyhetsapp!

1. Sök på ”Mölndals-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.