Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/6

Utmanaren Warrior styr den skandinaviska marknaden från Krokslätts fabriker

Varför besökte NHL:s bäste back Krokslätt? Förklaringen finns i det röda tegelhuset vid Göteborgsvägen. Där huserar företaget som siktar på att utmana hockeybranschens internationella jättar.

Med närmare 100 år på nacken vardera har jättemärkena CCM och Bauer i det närmaste blivit synonymt med ishockeyprylar. Men i den amerikanska bilstaden Detroit föddes 1992 uppstickaren Warrior. Till en början enbart med inriktning på den i Sverige ovanliga sporten lacrosse för att sedan 2004 bredda sortimentet med hockeyprodukter i kaxiga färger.

– Vi är det tredje största varumärket inom hockey. Det är stor distans till de framför men vi accepterar det och gör vår grej, säger försäljningschefen Jonas Karlsson.

Bra geografisk placering

Vi träffas på företagets skandinaviska huvudkontor vid Krokslätts fabriker. Här har de fyra som ansvarar för försäljningen suttit sedan starten i Norden 2017. Även om Mölndal och Kållered producerat spelare som Robin Lehner, Niklas Lasu, Magnus Kahnberg och Jari Tolsa så räknas kommunen knappast som landets hockeyfäste nummer ett.

Så varför hamnade ni i Mölndal och Krokslätt?

– Geografiskt är det väldigt bra för oss. Lite mittemellan Köpenhamn, Oslo och Stockholm. Det är nära till Landvetter flygplats och när vi kom hit var Krokslätts fabriker lite av en hubb med flera olika sportaktörer.

Positiv tillväxt

Lagret finns i Tyskland, målet är att växa men några planer på att lämna Krokslätt finns inte på kartan.

– Vi sitter i härliga lokaler på markplan. Det är ganska ofta som någon bara knackar på dörren och tittar in. Det är så vi vill ha det och vi måste nog växa väldigt mycket för att inte kunna vara kvar här, säger Jonas Karlsson.

Warrior

Amerikanskt företag som skapades i Detroit 1992.

Startade som ett renodlat Lacrosse-varumärke med färgglada attitydsprodukter.

2004 köptes Warrior upp av skojätten New Balance som omedelbart kopierade och introducerade konceptet till ishockeymarknaden.

2017 öppnades det skandinaviska kontoret i Krokslätt

Är idag en väletablerad aktör med spelare som Henrik Zetterberg, Erik Karlsson och Ilja Kovaltjuk i NHL. Sedan april 2021 är företaget också varumärkesleverantör för Mölndal hockey.

Företagets omsättning för den skandinaviska delen är inte officiell men Jonas Karlsson menar att tillväxtkurvan gick som en raket till en början för att bytas ut mot en stadig pil snett uppåt de senaste åren.

– Vi har gått från att vara en aktör som fanns här och där till en nivå där vi är självklara i en hockeybutik. Och vi fortsätter växa.

”Kids behöver inte dyraste klubban”

Klubbor och handskar räknas som företagets premiumartiklar, med målvaktsutrustning på tredjepositionen. Just klubbor har – för alla märken – blivit en viktig del i att vinna marknadsandelar. En ungdomsspelare förbrukar ett par klubbor per säsong och en hockeyklubba av högsta klass kostar idag 2 500 kronor i butik.

– Men de är tillverkade för professionella hockeyspelare. Vår instegsklubba kostar 799 kronor, den är av annat material men kids idag behöver inte köpa den dyraste klubban, säger Jonas Karlsson.

Om en del av försäljningen handlar om att butikerna kan erbjuda företagets prylar så är arbetet med föreningar en annan. Warrior är sedan april i år bland annat varumärkesleverantör för Mölndal hockey.

– Vi har mellan 20 och 30 sådana samarbeten i Sverige. Det finns ingen målsättning att få kvantitet där utan allt handlar om kvalitet, säger Jakob Staxäng som är säljare och ansvarar för västra Sverige.

Vad betyder det för spelarna i Mölndal hockey?

Jakob Staxäng, säljare för västra Sverige hos Warrior hockey. Bild: Martin Björklund
Jakob Staxäng, säljare för västra Sverige hos Warrior hockey. Bild: Martin Björklund

– Mölndal är en fin ungdomsförening som passar oss väldigt bra. Vi hjälper Mölndal som sponsor, vi träffar alla våra partners, de får testa våra produkter och vi får höra vad de tycker om dem. Men vi kan aldrig tvinga den enskilde spelaren att använda våra grejer, säger Jakob Staxäng.

Niklas Lidström – bjässen

I motsats till konkurrenterna har Warrior inga skridskor, däremot alla former av skydd, handskar, hjälmar och klubbor. Men medan man i Sverige skriver kontakt med hela föreningar så kan spelarna i världens bästa hockeyliga, NHL, skriva kontrakt med det företag de önskar.

– Den första signerade spelaren vi hade var Niklas Lidström (sju gånger utsedd till NHL:s bäste back). Vi träffar många NHL-svenskar, men när han kom hit till Krokslätt, då blev jag verkligen totalt starstruck, säger Jonas Karlsson.

Ladda ner vår nyhetsapp!

1. Sök på ”Mölndals-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.