Linje 2 vänder numera åter vid Lana, efter att i ett decennium kör hela vägen till Mölndals Innerstad. Ja, förutom ett fåtal turer som fortsätter gå.
Linje 2 vänder numera åter vid Lana, efter att i ett decennium kör hela vägen till Mölndals Innerstad. Ja, förutom ett fåtal turer som fortsätter gå. Bild: Anders Ylander

Erika Arnadottir: Trist att Mölndal tappat en spårvagnslinje

Efter ett drygt decennium vänder 2:an åter vid Lana, och möjligheten för Mölndalsborna att åka spårvagn har med det halverats.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS

Så går bara en spårvagnslinje till Mölndal.

Efter ett drygt decennium vänder 2:an åter vid Lana, och möjligheten för Mölndalsborna att åka spårvagn har med det halverats. Ja, förutom ett fåtal turer per dag då vi faktiskt ser den gula vagnen genom stan.

Och det märks, det är trångt på vagnen i rusningstid. På ett annat sätt än det var innan.

Att spårvägen till centrala Mölndal är sårbar blev många resenärer varse redan andra dagen efter omläggningen. När tågtrafiken stod still på grund av misstänkta väskor i Kållered valde många just spårvagn, i hopp om att kunna ta sig söderut.

ANNONS

Men vid Lana fick de så snällt stiga av.

”Nu står jag här och tänker en massa dumma tankar om kollektivtrafiken”, sa en resenär till oss.

Anledningen till att Västtrafik dragit in en hel linje från Mölndal stavas förarbrist. Jobbet som spårvagnschaufför tycks locka få – och många väljer att lämna snabbt. Det är dåligt betalt, stressigt, slitna vagnar och slitna spår har en tidigare förare berättat.

Det är uppenbart att Göteborgs spårvägar behöver förbättra villkoren för spårvagnsförarna. Att man väljer att kapa 2:an vid Lana har ju också sin förklaring – och det finns ju flera alternativa färdvägar.

Men det är tråkigt att vi nu bara ser 4:an i Mölndal igen.

Apropå spårvagnar: Jag är uppvuxen med spårvagn utanför porten, så för mig var vagnen det främsta färdmedlet. Jag satt ofta och tittade upp mot linjekartan, ni vet de där avlånga som var placerade ovanför dörrarna. Som jag minns det var 4:an och Mölndal placerade på ena sidan, medan 1:an, 7:an och 8:an till Västra Frölunda var placerade på andra sidan. Döm om min förvåning när jag, som såg på mitt närområde genom linjekartan, insåg att Mölndal och Frölunda ligger bredvid varandra.

Det finns en grupp inom Spårvägssällskapet Ringlinien som lobbat för att utöka spårvägen genom Mölndal. Häromåret kunde man läsa i Mölndals-Posten om deras planer på linjedragningar ut mot Åbro, genom Åby till Pedagogen Park och även ett förslag hela vägen via Eklanda till Frölunda.

Det känns långt borta i dag.

LÄS MER:Fulla och kvava spårvagnar: Det nya normala för Mölndal?

LÄS MER:Linje 2 togs bort från Mölndal – men fortsätter gå

LÄS MER:Entusiasternas udda förslag – en spårvagn till Pedagogen park via Åby

LÄS MER:Mölndalsborna får hälften så dyra biljetter när Västtrafik inför omlottzoner

ANNONS