Erika Arnadottir: Nu bryter vi en tradition – häng med!

”Vad har egentligen hänt i Mölndal senaste tiden?”
Svaret får du ju som bekant hos oss. Men vi kan inte längre ge dig det gratis en gång i månaden. Det är helt enkelt inte hållbart i längden, skriver Mölndals-Postens chefredaktör Erika Arnadottir.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Har du någon gång hört ”Tomtarnas julnatt” i fyrstämmig kanon? Det har jag. I veckan hölls nämligen luciafirande på barnets förskola, och på en mörk gård samlades föräldrar och syskon för att lyssna till förskolebarnens sång. Barnen själva var lite överallt först – var skulle de stå? och där var var ju mamma och pappa! – men snart hade de samlats ihop av pedagogerna. Vilket jobb de gör, förskolepedagogerna. I veckor (månader?) har de övat med barnen så att de ska kunna ”Natten går tunga fjät” och ”We wish you a merry christmas” lagom till lucia.

Tipp tapp i kanon var förstås inte tanken, men det gjorde så klart ingenting för oj så stolt man blir när man står där och hör dessa barn sjunga de traditionsenliga sångerna.

ANNONS

Vi är mitt i traditionernas högtid. Men den här texten kommer inte att handla om julen, utan en annan sorts tradition. En tradition som nu ska brytas.

Är du van vid att Mölndals-Posten dyker upp i din brevlåda en gång i månaden? Kanske ser du det som en trevlig överraskning. Och samtidigt som du slår upp tidningen frågar du dig kanske; ”Vad har egentligen hänt i Mölndal senaste tiden?”

Svaret får du ju som bekant hos oss. Men vi kan inte längre ge dig det gratis en gång i månaden. Det är helt enkelt inte hållbart i längden.

I dag finns annonsörerna på andra – digitala – plattformar. Och digitalt finns även vi.

Den här hösten har tidningskoncern efter tidningskoncern tvingats se över distributionen av papperstidningar, av flera anledningar. Det gäller också Mölndals-Postens ägare Stampen. Det är ingen hemlighet att en papperstidning kostar pengar att göra och distribuera. Det har även Mölndals-Postens läsare av det fysiska exemplaret blivit varse, med dyrare prenumeration som följd.

Beslutet att dela ut Mölndals-Posten till samtliga brevlådor i Mölndals kommun togs långt före min tid på tidningen. När annonsmarknaden såg annorlunda ut, och annonsörer såg en nytta i att synas i tryckt form i samtliga hushåll. I dag finns annonsörerna på andra – digitala – plattformar.

Och digitalt finns även vi.

För ett par veckor sedan talade jag med en av er läsare på telefon. ”Ska ni lägga ner papperstidningen? Det gör de på andra håll”, undrade personen oroligt.

Nej, vi kommer fortsätta att dela ut papperstidningen till våra prenumeranter varje vecka. Precis som vi kommer fortsätta att komma ut som e-tidning en gång i veckan.

Och till dig som endast varit med oss en gång i månaden vill jag nu säga: stort tack för den här tiden!

Och välkommen att följa oss dagligen – online.

LÄS MER:Därför ligger våra artiklar bakom betalvägg

LÄS MER:Få ämnen engagerar som kollektivtrafik

LÄS MER:Lätt att se de mörka rubrikerna – men det finns så mycket mer

LÄS MER:Varför skriver Mölndals-Posten inget om Mölndal hockey?

ANNONS