Svenskar lägger i snitt sju timmar dagligen på olika former av medier, enligt Mediebarometern.
Svenskar lägger i snitt sju timmar dagligen på olika former av medier, enligt Mediebarometern. Bild: Anders Ylander

Erika Arnadottir: Vi ska finnas där ni finns – därför är vi på sociala medier

Vikten av Mölndals-Postens närvaro på sociala medier bekräftas i ny rapport om medievanor.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Vi har blivit virala! Klippet där Avatars sångare Johannes Eckerström lär Mölndals kulturskolas elever att growla har i skrivande stund nått över 148 000 visningar (!) på Instagram. Otroligt! Även på Tiktok har klippet fått snurr, där ligger det på över 38 000 visningar.

Jag överlåter visserligen till experterna att uttala sig om huruvida 148 000 visningar på Instagram kan få kallas viralt – men min KÄNSLA är i alla fall det.

När Mediebarometern i veckan släpptes konstateras det att medieanvändningen fortsatt ligger på rekordhöga nivåer. Totalt lägger svenskarna sju timmar i snitt dagligen på medier i olika former, enligt rapporten. Dominerar gör rörlig bild, då främst i form av olika strömningstjänster, men även sociala medier ligger högt – drygt åtta av tio använder det.

ANNONS

Det är Nordicom vid Göteborgs universitet, i samverkan med bland annat Mediemyndigheten, Göteborgs-Posten och public service-bolagen, som ligger bakom årliga undersökningen av svenskarnas medievanor.

Det är i sig ingen nyhet att många tillbringar en stor del av sin tid på sociala medier, men rapporten bekräftar vikten av närvaro på plattformarna även för mindre mediehus och lokaltidningar som Mölndals-Posten. Vi ska finnas där publiken, i vårt fall Mölndalsborna, finns så att ni som bor och verkar i Mölndals kommun kan ta del av nyheter och händelser som berör er.

Konkurrensen om publikens tid på sociala medier är dock hög. Det finns mängder med klipp och innehåll som pockar på uppmärksamheten. Och visst hade vi på Mölndals-Posten kunnat lattja till det och ge oss på dansen till tyska ”Barbaras Rhabarberbar” eller någon annan Tiktoktrend, men det är förstås inte riktigt syftet med våra sociala mediekonton.

Mediebarometern slår i övrigt fast att 66 procent av svenskarna läste en dagstidning en genomsnittlig dag under 2023 – och 56 procent av dessa gjorde det digitalt. Endast 22 procent läser tidningen i pappersform.

Även om räckvidden för nyhetsmedier överlag gick ner något under fjolåret, är det talande att fler läser tidningen digitalt. Tidningarna har breddats, så även Mölndals-Posten, och läsarna nöjer sig inte längre med att ta del av lokala nyheter i pappersform endast en gång i veckan.

Det sätter förstås en sorts press på oss som lokaltidning att leverera en annan typ av innehåll. Men det är också väldigt roligt att vi digitalt kan erbjuda er läsare mer – mer bilder, mer rörligt och förstås rapportering när det händer, där det händer. Och jag kan varmt rekommendera att läsa Mölndals-Posten digitalt.

LÄS MER:Därför ligger våra artiklar bakom betalvägg

LÄS MER:Lindomebon Monica Brandin, 75, gör succé på Tiktok

LÄS MER:Fler tar del av Mölndals-Posten digitalt

LÄS MER:Brotten som begås mot och av unga på Tiktok och Snapchat

ANNONS